Josemi Lorenzo Arribas, Sergio Pérez Martín
Manuel Gómez-Moreno llegó a San Román de Hornija en 1908 y supo apreciar la importancia de las tablas pintadas que se conservaban en la capilla del cementerio y otra, la central, ya trasladada al palacio episcopal de Zamora para ser vendida. Alarmado, escribió al senador Elías Tormo, que denunció públicamente el caso. Recorremos los avatares de este conjunto a partir de la correspondencia de Gómez-Moreno y se recogen las primeras referencias a la tabla central (1883), con el premonitorio aviso de Manuel Bartolomé Cossío, que pedía ya su traslado al Museo del Prado, como acabó ocurriendo en 1928.
Manuel Gómez-Moreno arrived to San Román de Hornija (Valladolid) in 1908 and he appreciated the importance of the panel-paintings that were kept in the cemetery chapel and another, the central one, already removed to the episcopal palace of Zamora to be sold. He, very worried, wrote to Senator Elías Tormo, who publicly denounced the case. We go through the vicissitudes of this ensemble from the collected letters from Gómez-Moreno and the first citation to the central panel-painting (1883), with the premonitory warning of Manuel Bartolomé Cossío, who already requested its removal to the Museo del Prado, as it ended up happening in 1928.
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