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Comparison of the effect of social background on the wages of Spanish graduates before and during a crisis context

    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: RISE, ISSN-e 2014-3575, Vol. 7, Nº. 2 (June), 2018, págs. 154-180
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Comparación del efecto del origen social en los salarios de los graduados universitarios españoles, antes y durante un contexto de crisis
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      The economic context may have modified the relationship between higher education and the labour market. The rise in university fees, the labour market situation and the behaviour of employers, families and students could activate social background as a differentiating factor in post-higher education occupational status. The objective of the present study is to analyze if the social origin affects the labor insertion of the graduates, measured through their income. The labor insertion of graduates is analyzed in 2011 (crisis period) and compared with 2005 (period of economic expansion).Two Spanish databases are used in this analysis: the 2005 and 2011 Living Conditions Survey. The results presented show no income inequality related to social class of graduates. Between 2005 and 2011 most unskilled occupations suffered job destruction, thus homogenizing to some extent the graduates who were working in 2011 and reducing the internal differences.

    • English

      El contexto económico puede haber modificado la relación entre la educación universitaria y la posterior inserción laboral. El aumento de las tasas de matrícula, la situación del mercado laboral y el comportamiento de los empleadores, familias y estudiantes pueden haber activado el origen social como un factor de diferenciación en el estatus ocupacional post-universitario. El objetivo del presente estudio es analizar si el origen social afecta la inserción laboral de los egresados, medido a través de sus ingresos. La inserción laboral de los egresados la analizamos en 2011 (período de crisis) y la comparamos con la de 2005 (período de expansión económica). Se han utilizado dos bases de datos españolas: la Encuesta de Condiciones de Vida de 2005 y 2011. Los resultados presentados no muestran una desigualdad en el salario por razón de origen social de los graduados. Entre 2005 y 2011 se destruyó una parte importante de ocupaciones no cualificadas, homogeneizando hasta cierto punto los graduados que estaban trabajando en 2011 y reduciendo así las diferencias en el salario.


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