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Resumen de Essentialism in Children’s Literature: The Emergence of Retrogressive Discourses in post- 9/11 Picture Books.

Agustín Reyes Torres

  • español

    Inmediatamente después de los ataques del 11-s, se publicaron diversos álbumes ilustrados para niños como respuesta al nuevo contexto sociopolítico en los Estados Unidos. Este artículo explora cómo estos libros constituyen un discurso esencialista cuyos temas y perspectivas lo convierten en estratégico. A través de su análisis, veremos que estos cuentos reflejan un posicionamiento natural que genera cierto grado de identidad grupal y establece drásticas dicotomías, como por ejemplo nosotros frente a ellos, al pasar por alto la diversidad interna, reafirmar los valores del patriotismo y la identidad nacional y propiciar el surgimiento de una dinámica separatista que fomenta la distinción entre diferencias y semejanzas. Tal discurso etnocéntrico es problemático, ya que define el Yo en oposición al Otro e induce a los jóvenes lectores a adoptar una complicada ideología dogmática y unilateral.

  • English

    Immediately following the 9/11 attacks, a number of picture books for children were published as a response to the new socio-political context in the United States. This article explores how these books constitute an essentialist discourse whose themes and perspectives can be considered strategic. As will be analyzed, they reveal a “natural” positioning that generates a degree of group identification and constructs drastic dichotomies such as us versus them, by overlooking internal differences, reasserting the values of patriotism and national identity, and fostering the emergence of jingoistic dynamics that bring difference / sameness into play. Such an ethnocentric discourse is problematic because it defines the Self in opposition to the Other, and controversially induces young readers to adopt a one-sided and dogmatic ideology.


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