Dioniso es una divinidad singularmente extraña y enigmática. Los mitos que relatan su nacimiento del muslo de Zeus, su crianza entre las ninfas Híades, sus victoriosas campañas, sus amores con Ariadna, su séquito de panteras, sátiros y bacantes… han conformado una compleja saga que han hecho de él el dios del «entusiasmo», de la transgresión, de la transformación, …una especie de metasímbolo de la parte más obscura e irracional de la naturaleza humana.
La presencia de Dioniso se comprueba a lo largo de nuestra historia cultural. En nuestro artículo estudiamos tres películas que basan su relato en los mitos y mitemas del dios del vino:
Dionysus in '69 (Brian De Palma / Richard Schechner, 1970), The Bacchae (Brad Mays, 2002) y V for Vendetta (James McTeigue, 2005).
Dionysus is a singularly strange and enigmatic divinity. The myths that relate his birth from the thigh of Zeus, his upbringing among the Hyades nymphs, his victorious campaigns, his love affairs with Ariadne, his entourage of panthers, satyrs and bacchantes… have formed a complex saga that has made him the god of "enthusiasm", of transgression, of transformation, …a kind of meta-symbol of the darkest and most irrational part of human nature.
The presence of Dionysus is verified throughout our cultural history. In our paper we study three films basing their story on the myths and mythemes of the god of wine: Dionysus in '69 (Brian De Palma / Richard Schechner, 1970), The Bacchae (Brad Mays, 2002) and V for Vendetta (James McTeigue, 2005).
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