The purpose of the article is to recognize the semantic frame that was built around the concept of quality in Chilean school policies between 1979 and 1984 and to develop a conceptual historical analysis from three types of sources: legal documents; documents from government institutions and documents related to the public discussion around this topic. Using the conceptual history approach, we recognized three layers of significance of the concept: quality linked to the reorganization of the school system; quality conceived as an effect of the school on the learning of the students,and quality as a result of performance measurements with their interpretations and possible use of these results. Around this last stratum, a dispute arose between political decision-makers and technical experts in measuring instruments, understood exclusively in terms of school performance, and leaving aside a broader sense of quality that goes beyond measured performance. Finally, after the historical reconstruction, we identify the logic underlying these layers of significance and we mention some implications of the historical findings for the study of the role that the concept of quality plays in contemporary educational policies
El propósito del artículo es reconocer el cuadro semántico que se construyó en torno al concepto de calidad en las políticas escolares chilenas entre 1979 y 1984, desarrollando un análisis histórico conceptual desde tres tipos de fuentes: documentos legales; documentos de instituciones del Estado y documentos relativos a la discusión ocurridasobre el tema en la esfera pública. Mediante el enfoque de la historia conceptual reconocimos tres estratos de significación del concepto: la calidad vinculada a la reestructuración del sistema escolar; la calidad concebida como efecto de la escuela en los aprendizajes de los estudiantes y la calidad como resultado de las mediciones del rendimiento junto con su interpretación y posible uso de estos resultados. En torno a este último estrato se generó una disputa entre los decisores políticos y los expertostécnicos de los instrumentos de medición, entendida exclusivamente en relación con el rendimiento escolar, dejando de lado un sentido más amplio que va más allá del rendimiento medido. Finalmente, después de la reconstrucción histórica, identificamos las lógicas subyacentes a estos estratos de significación y mencionamos algunas implicancias de los hallazgos históricos para el estudio del papel que el concepto de calidad juega en las políticas educativas contemporáneas.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados