Sara Calvo de Mora Mármol, Adelina Sánchez Espinosa
While it may be thought that disinformation and ‘fake news’ are concepts related to contemporary mass media, they are, indeed, much older concerns that have always been part of our society, tracing a media craze path and noticeably blooming nowadays due to the power of the media. This is why it is essential to cultivate critical thinking when approaching journalistic discourses. In this contribution we will employ feminist close reading methods (Lukić and Sánchez, 2011) to examine examples of how newspapers and public opinion can influence and deform a story. We will take Margaret Atwood’s Alias Grace (1996) as a case study in order to approach to what an extent its main character is influenced by conflictive opinions which finally determine the performance of her identity. Is being aware of public opinion enough to grant this character control over the self-construction of her image? The conclusions of this paper will include some considerations regarding the use of critical tools such as feminist close reading in the classroom. The case of Alias Grace exemplifies the negative effects of disinformation and ultimately illustrates the transformative potential of critical rewritings of official "HIStories2”.
Si bien la desinformación y las noticias falsas se nos presentan como conceptos relacionados con los medios de masas contemporáneos, en realidad no son un problema nuevo. La práctica periodística de la desinformación siempre ha sido parte de nuestra sociedad y, con más fuerza actualmente, ha marcado nuestras sociedades mediáticas. Es fundamental, por tanto, desarrollar el pensamiento crítico y la capacidad de análisis para transformar dichas sociedades. En este artículo llevaremos a cabo una lectura crítica feminista (Lukić y Sánchez, 2011) de la novela Alias Grace (1996) de Margaret Atwood para estudiar hasta qué punto la historia tergiversada y las opiniones encontradas puede determinar la vivencia y ejercicio de la identidad del personaje principal, Grace Marks. ¿Le basta a Grace estar al tanto de la opinión pública sobre ella para tomar el control de su propia imagen? Las conclusiones de este artículo incluyen observaciones sobre el uso en el aula de herramientas de pensamiento crítico como la lectura crítica feminista. El caso de Alias Grace ilustra tanto las consecuencias negativas de la desinformación como la capacidad transformativa de rescribir las “Historias oficiales” 3 desde una perspectiva más crítica.
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