Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Un país, dos sistemes mediàtics: l’evolució de l’audiència dels mitjans a Catalunya i l’impacte del debat sobre la independència

    1. [1] Universitat Pompeu Fabra

      Universitat Pompeu Fabra

      Barcelona, España

  • Localización: Comunicació: revista de recerca i anàlisi, ISSN-e 2014-0444, Vol. 37, Nº. 1, 2020, págs. 53-73
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • One country, two media systems: The evolution of the media audience in Catalonia in the context of the independence debate
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Seguint les teories de la dependència del sistema de mitjans (en anglès, MSD), aquest article analitza les audiències dels mitjans a Catalunya i la seva evolució en el context del debat sobre la independència. Les dades en sèrie de les audiències dels mitjans tradicionals a Catalunya (televisió, ràdio i premsa), dels anys vuitanta del segle passat fins al 2014, mostren que el mercat de diaris està dominat històricament pels mitjans de Barcelona, mentre que el sector de la televisió està controlat, majoritàriament, per canals de televisió espanyols; també, que hi ha hagut un canvi en el mercat de la ràdio en l’última dècada, en què les emissores de ràdio catalanes s’han convertit en hegemòniques. S’han detectat diferències significatives en el creixement mitjà de l’audiència dels mitjans audiovisuals en el darrer període de cada any, des del 2012 (coincidint amb el període de manifestacions i votacions que han mobilitzat la població), especialment rellevant per als mitjans catalans.PARAULES CLAU: dependència del sistema mediàtic, mesura d’audiència, comportament de l’audiència, mitjans de comunicació de notícies, mitjans de comunicació catalans, mitjans de comunicació espanyols.

    • English

      Following the theories of media system dependency (MSD), this paper analyses the media audiences in Catalonia and their evolution in the context of the independence debate. Serial data from the 1980s to 2014 on mainstream media audiences in Catalonia (TV, radio and press) show how the newspaper market is historically dominated by outlets from Barcelona, while the TV market is mostly controlled by Spanish TV channels. There has also been a switch in the radio market in the last decade, when the Catalan radio stations have become hegemonic. Significant differences in the average audience growth of audiovisual media have been detected the last term of every year since 2012 (as long as demonstrations and votes have mobilized the population), differences which have been especially notable for the Catalan outlets.KEYWORDS: media system dependency, audience measurement, audience behaviour, news media, Catalan media, Spanish media.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno