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Resumen de Las emociones en la Antigüedad: indignación y envidia en Aristóteles y Aristófanes

Claudia Nélida Fernández

  • español

    The study of emotions in Antiquity has burst in the last decades. In its development, the Aristotelian systematization of affections (πάθη) (“Book II” of his Rhetoric) has received special attention. In this context, it has been noticed that the emotion of ‘indignation’, as it is defined by the Stagirite (a painful feeling produced by the perception of undeserved prosperity, Rhetoric 1387a8-9) would not have been named by the Greeks as he did it (τὸ νεμεσᾶν). The objection is founded, above all, on the testimonies of forensic speeches (4th century BC). Our proposal incorporates the testimony of Aristophanic comedy into the discussion, since indignation has been considered by many (Cooper, Golden, Rosenbloom, among others) the typical emotion of comedy.

  • español

    El estudio de las emociones en la Antigüedad ha tenido en las últimas décadas una gran eclosión. En su desarrollo, la propuesta aristotélica de los afectos (πάθη) (“Libro II” de su Retórica) ha recibido una atención especial. En ese marco, se ha observado que la emoción de la ‘indignación’, tal como la define el Estagirita (un sentimiento doloroso producido por la percepción de una inmerecida prosperidad, Retórica 1387a8-9) no habría recibido por parte de los griegos el nombre que este le asigna (τὸ νεμεσᾶν). La objeción se funda, sobre todo, en los testimonios de las oraciones forenses (s. IV a.C.). Nuestra propuesta incorpora el testimonio de la comedia aristofánica a la discusión, ya que la indignación ha sido considerada por muchos (Cooper, Golden, Rosenbloom, entre otros) la emoción típica de la comedia.


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