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Resumen de Comparing spatial and content analysis of residents and tourists using Geotagged Social Media Data. The Historic Neighbourhood of Alfama (Lisbon), a case study

Claudia Yubero Bernabé, Ana Margarida Condeço-Melhorado, María García Hernández, Ana Catarina

  • español

    Los flujos de turismo hacia las grandes ciudades han aumentado drásticamente en los últimos años. En Lisboa, el distrito de Alfama está experimentando un cambio funcional debido a los nuevos patrones turísticos y a la intensificación de su uso turístico. La creciente complejidad de la planificación urbana requiere fuentes de datos en tiempo real que puedan representar la temporalidad de los flujos turísticos. En este contexto, nuestra pregunta de investigación es ¿en qué medida el uso de nuevas fuentes de datos aporta nueva información sobre el uso del espacio para el ocio y el turismo, ya sea por residentes o turistas? El método de investigación se basa en un análisis de dos años de tweets georreferenciados, diferenciando entre usuarios turísticos y usuarios residentes en Lisboa. Un análisis de distribución espacial y un análisis de contenido han revelado no solo patrones de actividad espacio-temporales sino también respuestas emocionales a las nuevas tendencias en el uso del turismo urbano, el consumo y la percepción de la presión del turismo en Alfama. Los resultados proporcionan información importante para la planificación turística y urbana sostenible.

  • English

    Tourism flows to large cities have increased drastically in the past few years. The Alfama neigh-bourhood in Lisbon (Portugal) is facing major changes with respect to land uses, demographic features and social appropriation patterns in public spaces, caused by the intensification of tourism. The consequences of new emerging economic and symbolic values have rapidly given rise to a scenario of touristification and gentrification in the neighbourhood. In order to address such complexities, sustainable urban planning can benefit from real-time data sources that can represent the tourism flows in spatial and temporal perspectives. The research ques-tion allows Twitter to be used as an emerging data source and for analysing spatial patterns and content, based on two sample groups: residents and tourists, and their interpretations about the use of space for leisure activities. The research method is based on an analysis of two years of geotagged tweets in the city of Lisbon, differentiating between tourist and resident users, and, in a subsequent step, in the Alfama neighbourhood. The spatial distributionanalysis and the content analysis have revealed not only spatio-temporal activity patterns but also emotional responses to new trends in urban tourism uses, consumption and perception of an increasing tourism pressure in Alfama. The results are relevant in the field of tourism and sustainable urban planning.


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