Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de El banano, signo de la duración. Patrón, variación y extensión de un fruto

Simón Henao Jaramillo, Alba Lucía Delgado Marulanda

  • español

    En este trabajo nos proponemos estudiar el banano problematizando el exotismo, la mitificación, la fetichización y el cientificismo propio de la mirada colonial. Para ello abordamos la obra Musa paradisiaca, videoinstalación del artista José Alejandro Restrepo, y el texto “Volver a comer del árbol de la ciencia” del escritor Juan Cárdenas. Nuestra hipótesis principal es que con estas obras la imagen del banano deviene signo de la duración.

  • English

    In this paper we propose to study the banana by problematizing the exoticism, mythification, fetishization and scientism of the colonial view. To do this, we approach the work Musa paradisiaca, a video installation by the artist José Alejandro Restrepo, and the dialogue that it holds with the text “Volver a comer del árbol de la ciencia” by Juan Cárdenas. Our main hypothesis is that in the articulation of these works the image of the banana becomes a sign of duration. As an expression of multiplicities, contradictions and heterogeneities of times, the duration is expressed in the modes of presence of a pattern (which in the case of our study is the banana) that is detached from the merely common and static and expresses a multiple, contradictory and heterogeneous presence that configures variations displayed in the extension of time. The inscription of banana as a pattern entails a departure from context, a search for the gaps where the disorder of the dominant and the norm occurs, that is, a variation.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus