Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Role of age and experience in attacking tactical knowledge among Iranian soccer school players

Jaime Serra Olivares, Mohammad Maleki, Arash Zarei

  • español

    Se evaluó y comparó el conocimiento declarativo y procedimental de jugadores de fútbol iraníes en edad escolar, con diferentes niveles de edad y experiencia. Un total de 456 jugadores de categorías Sub-10, Sub-13 y Sub 16 organizados en grupos de experiencia en competición (alta, media y baja) completaron el Test de Conocimiento Táctico Ofensivo en Fútbol (TCTOF). Los resultados muestran diferencias significativas en el conocimiento táctico, declarativo y procedimental en función de los diferentes grupos de nivel, edad y experiencia. Los hallazgos del test post-hoc de Bonferroni revelan diferencias significativas entre los grupos de experiencia (Sub-16, Sub-13 y Sub-10) y entre los grupos de nivel alto y medio con el grupo de nivel bajo de experiancia (p=0.00). El grupo Sub-16 y con experiencia alta obtuvo resultados significativamente superiores en el test que el grupo U-10 y con baja experiencia (p=0.00).  Además, se observaron diferencias significativas entre lo grupos Sub-16 y Sub-10 en las partes del test declarativa y procedimental (p=0.00). Los resultados confirman la influencia de la experiencia en competición (exposición a conceptos deportivos específicos y del desarrollo psicofísico) sobre el nivel de conocimiento táctico sobre los deportes de invasión como el fútbol. Se sugiere que la mejora del conocimiento táctico declarativo y procedimental en las primeras edades influiría sobre el nivel de rendimiento en fútbol en test similares.

  • English

    This study was conducted to evaluate and compare declarative and procedural knowledge among the Iranian soccer schools’ players with different age and level of experience. Totally, 456 soccer schools’ players with U-10, U-13 and U-16 age groups and three categories of high, middle, and low experience of competition were included in this study and completed the Soccers’ Tactical Knowledge Test. Participants responded to a written multiple choice test on theoretical information and rules and representative figures of a game situation for evaluation of declarative and procedural tactical knowledge, respectively. Results showed significant differences in total, declarative ,and procedural tactical knowledge among different age and level of experience groups. Results of the Bonferroni post hoc test revealed significant differences only between U-16 and U-13 with U-10 groups, and between high and middle with low level of experience groups (p=0.00). In the sub-scales of the declarative and procedural tactical knowledge, U-16 and high experienced players performed better than U-10 and low experienced ones (p=0.00). Furthermore, significant differences observed between U-16 and U-10 players in declarative and procedural tactical knowledge (p=0.00) confirmmed that not only length of time to explore sport specific concepts, but also psycho physical development of children/adolescents influenced acquisition of tactical knowledge in invasion team sports like soccer possibly due to soccers’ competitive experience. Our findings suggested that improvement of declarative and procedural tactical knowledge in the initial years influences the individuals’ future success in soccer.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus