El presente artículo muestra cómo El Coordinador, de Benjamín Galemiri, constituye una actualización chilena del género medieval de la danza macabra. La base para validar esta afirmación es el reconocimiento de una conciencia neomedieval, la aplicación de una visión alegórico-comparativista y la identificación de ciertos rasgos intertextuales. La idea es evidenciar cómo, a través de un cúmulo de referencias, se subvierte el optimismo del relato chileno histórico oficial para construir una denuncia lúcida de una sociedad que es constantemente maltratada, pero que decide ignorar este hecho por la tranquilidad que proyecta el concepto de libertad
This essay explains why El Coordinador by Benjamín Galemiri can be interpreted as a new Chilean take on the Dance of Death, a typical literary genre of the Middle Ages. This claim is based on the recognition of a neo-Medieval conscience, the application of allegorical-comparativist vision and the identification of certain expressions of intertextuality. Essentially, this comparison is made possible because both literary expressions relate to each other from a transatlantic point of view, and represent the triangle formed by Europe, Chile, and the USA. The aim is to show how the cultural references subvert the optimism of the official historical Chilean narrative to construct a clear critique of a society that is continuously mistreated yet decides to ignore its situation in favor of the peace of mind projected by the concept of freedom.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados