El siguiente artículo es una reflexión sobre la relación entre masculinidad, como construcción social, y ritualidad. Como han demostrado muchos autores durante las últimas décadas, son muchos los ejemplos en el contexto de la Península Ibérica donde podemos descubrir cómo, incluso en la actualidad, es posible encontrar algunas prácticas sociales que implican la demostración de masculinidad a través de formas rituales. Algunas de ellas están realmente formalizadas, mientras que otras tienen un nivel mínimo de institucionalización, pero en cualquier caso, en todos ellas podemos observar cómo la masculinidad, en sus valores tradicionales, requiere ser demostrada en contextos sociocomunitarios.
The next paper is a reflection about the relationship between masculinity, as a social construction, and rituality. As many authors have showed during last decades, there are many examples in the context of Iberian Peninsula where we can find out how, even nowadays, it is possible to find some social practices that involve the demonstration of masculinity through ritual forms. Some of them are really formalised, while other has a minimum level of institutionalization, but in any case, in all of them we can observe how masculinity, in their traditional values, is required to be demonstrated in sociocommunitarian contexts. The article is focused with particular interest in the relation between festivity rituals and masculinity, pointing out the case of “los quintos”, a traditional festivity in different Iberian villages, where we can see rituals of manhood really well structured and with a deep connection with de communitarian-traditional values.
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