La comunicación es una reflexión sobre los beneficios, problemas y retos del uso de las biografías/prosopografías como herramientas para el estudio del feminismo católico en España durante el primer tercio del siglo XX. El texto se centrará, partiendo del cuestionamiento de la universalidad del modelo de análisis anglosajón para entender el feminismo histórico, en analizar sus virtudes a la hora de estudiar, por un lado, cómo las conservadoras negocian, resisten y/o se reapropian de los cambiantes modelos de género que se les pretende imponer y, por otro, en qué medida las feministas católicas diseñaron propuestas potencialmente transgresoras y emancipadoras.
This paper is a reflexion about the benefits, problems and challenges that the use of biographies and prosopography have as tools for the study of catholic feminism in Spain during the first third of the 20th century. Starting from the reconsideration of the Anglo-Saxon’s analysis model as an universal model to understand historical feminism, the text focuses on two aspects. On the one hand, the virtues that this model has to study how conservatives women negotiate, resist and/or re-appropriate of the changing gender models that are trying to impose to them will be analysed. On the other hand, to what extent catholic feminists designed potentially transgressive and emancipatory proposals
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