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Resumen de Semiótica de la Marca como herramienta para innovar en pymes de Colombia

Mireya Barón Pulido, Gabriel Lotero Echeverri

  • español

    La sociedad mediática y “multitasking” (Piscitelli, 2009) demanda al empresario tener en cuenta la relación e impacto de lo que comunica su marca en el entorno. El diseño de estrategias comunicativas on line, y su vinculación a modelos de consultoría (Pfefferman, N., 2011) se convierte en fortalezas en la comunicación de la marca de la organización (Capriotti, P, 2009). En el texto se exponen los resultados de una investigación con pequeñas y medianas empresas (pymes) de Medellín y Bogotá (Colombia), realizada como un estudio cualitativo, que se propone indagar por las capacidades de las organizaciones para la apropiación de las oportunidades que representa la comunicación digital. Finalmente, se plantea una propuesta de consultoría a los empresarios de pymes, desde el enfoque que reconoce a la “Empresa como signo y semiosis”, es decir, lo que no se comunica no genera recordación en el cliente.

  • English

    The mass media and multitasking (Piscitelli, 2009) society requires from the manager to consider the relationship and impact of what his brand communicates. The design of online communicative strategies and their link to consultancy models (Pfefferman, 2011) – where the manager himself becomes the entrepreneur of his own organization — becomes the strength of the branding communication of the organization (Capriotti, P., 2009). The paper exposes the research findings obtained from the study done with small and medium enterprisess (SMEs) in Medellin and Bogotá (Colombia). This qualitative research examines the organizations capabilities toward the appropriation of opportunities on behalf of digital communication. Finally it makes a consultancy proposal addressed to pymes entrepreneurs from the perspective which considers the “Enterprise as a sign and as a semiosis”. It is claimed that if something is not communicated it will not generate any reminder at the level of the client. The results research -which compiles Medellin and Bogotá data- are published upon two products: A book to the organizational communication field, and a multimedia guide to business owners. It is a qualitative studio but with a quantitative phase, applying survey forms.


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