Durante la segunda mitad del Siglo XIX, los países de América Central integraron músicos europeos a sus proyectos de construcción estatal. Desde Guatemala hasta Costa Rica se contrataron compositores de Italia, Alemania, Bélgica y España en posiciones de liderazgo en instituciones del estado. El compositor y director belga Alejandro Cousin llegado a América a finales de la década de 1850, permaneció gran parte del resto de su vida en servicio gubernamental en El Salvador y en Nicaragua, donde estableció la banda militar nacional. Este artículo, a manera de obituario, ilustra su importante legado artístico en esta región.
During the latter half of the nineteenth century, the countries of Central America incorporated European musicians into their state-generated projects. Admi-nistrations from Guatemala to Costa Rica appointed composers from Italy, Germany, Belgium, and Spain to help stimulate national musical culture and education, giving them leadership roles in state institutions. Belgian composer and conductor Alejandro Cousin arrived in the late 1850s and spent the rest of his life in El Salvador and Nicaragua where he established the national military band. This article, in the form of an obituary, sheds light on his noteworthy artistic legacy in Central America.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados