Una de las cuestiones clave del desarrollo de las políticas europeas de educación y formación es el desarrollo en la población joven y adulta de las competencias exigidas en la sociedad del siglo XXI para un ejercicio activo de la ciudadanía. En el marco del aprendizaje a lo largo de la vida, la orientación es considerada un factor de calidad y promotor de equidad. Su reconocimiento político y social como servicio público y derecho de la población refuerza su importante papel a la hora de acompañar los procesos de configuración de los itinerarios formativos de la población y desarrollo de la carrera. Una carrera que se extiende a lo largo del tiempo y se proyecta en contextos de rápidos y profundos cambios que exigen a la persona no sólo estar dispuesta a mejorar su cualificación, si no a modificar la comprensión sobre sí mismo para conseguir un desarrollo personal y profesional (auto) dirigido. En este marco, el objetivo principal de esta ponencia es aportar algunos elementos que, conforme a la evidencia científica disponible y a los postulados que emanan de los organismos internacionales de referencia en este ámbito, inviten a reflexionar sobre los desafíos que tiene planteada la orientación como disciplina y práctica profesional cuando pretendemos que la persona pueda relacionar sus capacidades e intereses con la educación, la formación, las oportunidades de empleo o emprendimiento, contribuyendo así a su realización personal y profesional. El carácter educativo de la orientación profesional implica que ha de tener como finalidad contribuir a formar individuos competentes en la gestión de sus itinerarios de aprendizaje y laborales con arreglo a sus objetivos vitales. Hay cierta unanimidad en considerar que la orientación en apoyo a esta pretensión ha de contar con un marco general que especifique niveles de conocimiento y de adquisición de competencias en los que formar y cualificar a la población para el desarrollo de su carrera profesional, desde la educación obligatoria en adelante. Centrados en la orientación profesional, se revisan las implicaciones asociadas a la necesidad de materializar los presupuestos exigidos por el paradigma del aprendizaje a lo largo de la vida tratando de proyectarlos en los “momentos” señalados por el sentido de la mesa redonda a la que se adscribe la ponencia (“La Orientación antes, durante y después de la Universidad”).
One of the key issues in the development of European education and training policies is the development of those competences relevant for an active exercise of citizenship in the young and adult population of the 21st century society. In the framework of lifelong learning, guidance is to be considered a quality factor that promotes equity. Its actual political and social recognition as a citizen’s right and a public service reinforces its relevant role in designing students’ educational pathways and the development of their career management skills. Nowadays personal and professional careers may expand over a life time and evolve in rapidly changing contexts that will require substantial efforts from individuals, not only to improve/upgrading/updating their qualifications, but also to improve/modify their own perception and understanding of their own-selves as students, workers or unemployed persons thus, becoming able to integrate the different (educational, social, work) experiences in order to achieve personal and professional (self) development. In this framework, the main purpose of this paper is to provide some elements that, according to available scientific evidence and to the postulates emanating from international organizations that are the catalytic agents in this field, may be an invitation to reflect on the challenges that guidance has to face as a discipline and professional practice when we, guidance counsellors/practitioners, pursue that individuals match their abilities and interests with their education, training, entrepreneurship or employment opportunities, thus contributing to their personal and professional fulfillment. The educational nature of vocational guidance implies that it should aim towards training individuals that become competent in managing their own learning and working pathways/careers according to their own goals in life. If guidance is to support such claim, there is a general consensus on considering that guidance should have a general framework specifying different levels of knowledge and acquisition of the aforementioned career management skills; from Compulsory Education onwards. Focusing on vocational guidance, the implications associated with the need to materialize the budgets demanded by the paradigm of lifelong learning are reviewed. Following the tittle, contents and meaning of the present Round Table to which the paper is assigned (“Guidance before, during and after the University”), full attention is paid to transitions to post-compulsory levels and to the corresponding challenges that guidance faces in relation to CMS acquisition before starting University studies. Likewise, this paper takes into consideration those strategies that facilitate the process of students’ integration to university life; guarantee a good academic performance and facilitate the processes of choosing their professional future.
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