En septiembre de 1821, en la ciudad de Barbacoas (Colombia), en el fragor de la financiación de la guerra de Independencia, un grupo de mujeres de la elite donó sus joyas personales para impedir que un militar republicano se apoderará de los joyeles de la Virgen de Atocha, patrona de la ciudad, y el del Niño Jesús. Las alhajas eran numerosas y valiosas, resultado de la riqueza aurífera del lugar, de la fe de sus habitantes y las dinámicas relaciones comerciales en las que estaba inserta la ciudad. En este contexto, los objetivos del escrito son: estudiar el contexto de Barbacoas, analizar el carácter simbólico de la Virgen y el Niño, e interpretar las alhajas de las imágenes en el contexto local. Las principales conclusiones demuestran el valor social de las joyas como un elemento sólido de la identidad barbacoana.
In September 1821, in the city of Barbacoas (Colombia), in the heat of financing the war of independence, a group of elite women donated their personal jewels to prevent a Republican soldier from seizing the joyel of the Virgin of Atocha and the Child Jesus, patron saint of the city. The jewels were numerous and valuable, a result of the auriferous wealth of the place, of the faith of its inhabitants and the dynamic commercial relations in which the city was inserted. The objectives of the paper are: study the context of Barbacoas, analyze the symbolic character of the Virgin and Child, and study the jewels of the images. The conclusions refer to the symbolic character of both the sculptures and the jewels of the Virgin and the deep ties that link jewels with their societies. In addition, it constitutes a contribution for the study of the trousseaux of the Marian images in Colombia.
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