La categoría estética de lo sublime, tal y como la sistematizó Edmund Burke, fascinó a los escritores y pensadores románticos. A lo largo de este artículo, es mi propósito explorar de qué manera Mary Shelley se sirve de la estética de lo sublime para «construir» la criatura. A este respecto, me centraré en la recreación estética que no sólo los personajes, sino también la propia criatura, así como, muy significativamente, el lector, llevan a cabo; dicha ¿estatización¿ del monstruo será fruto de un doble proceso, a saber, lo sublime exterior y lo sublime interior. La conformación del monstruo como epítome de lo sublime será analizada en relación...
Mary Shelley¿s appeal to horror and terror as a means of referring to Victor¿s monstrous creation was certainly indicative of the nineteenth century¿s fascination with the philosopher Edmond Burke and his elaborate aesthetics of the sublime. Bearing that in mind, this article aims at showing the ways in which the creature is a aestheticised both externally and internally, non only by the rest of the characters but also by the monster himself and the aesthetic reader. 1 will then explore the relationship this incarnate sublimity is to maintain with prevailing ethics in society, that is, the Platonic equation between beauty and goodness. In this...
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