Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Laureen myracle'S internet girls and censorship: Digital communication as a challenge to ideological control through language and as a field for facing gender roles

    1. [1] Hellenic Open University

      Hellenic Open University

      Dimos Patras, Grecia

    2. [2] National and Kapodistrian University of Athens

      National and Kapodistrian University of Athens

      Dimos Athens, Grecia

  • Localización: Anuario de investigación en literatura infantil y juvenil: ANILIJ, ISSN-e 2660-7395, ISSN 1578-6072, Nº. 19, 2021, págs. 79-92
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Tomando como punto de partida la serie de novelas Internet Girls de L. Myracle, este artículo intenta investigar y desvelar las razones de la censura impuesta a la serie por los “guardianes de la canonicidad y la moralidad”. El artículo es una revisión de la literatura y un análisis de contenido parcial. Tras una breve discusión sobre el término literatura juvenil y la subversión de los argumentos presentados como justificación de la prohibición de los libros, se examina la relación entre la forma novelística epistolar y la voz femenina. Finalmente, nos centramos en la característica más distintivade las novelas: el uso exclusivo del chat en línea para avanzar en la narrativa. Nuestro argumento principal es que las causas fundamentales que desencadenan la angustia de los censores adultos y desafían sus estándares no son la sexualidad y las actitudes controvertidas de los personajes. Másbien, es su idioma y escritura en el chat de Internet. Varios adultos (posiblemente un grupo social sobrerrepresentado en las profesiones docente y bibliotecaria escolar) perciben la comunicación digital como una amenaza para los códigos lingüísticos tradicionales. El lenguaje web permite transgredirlos límites prescritos de las actitudes femeninas políticamente correctas, un hecho que conduce a una protesta pública más severa entre los adultos.

    • English

      Taking L. Myracle’s Internet Girls novel series as a starting point, this article tries to investigate and hopefully unveil the reasons behind the censorship imposed on the series by the “gatekeepers of canonicity and morality.” The article is a literature review and semi-content analysis. After a brief discussion about the term Young Adult literature and the subversion of the argumentut forws pard as a justification of the banning of the books, we examine the relationship between the epistolary novelistic form and the female voice. Finally, we focus on the most distinctive feature of the novels: the exclusive use of online chatting to advance the narrative. The role of digital communication in Y.A. literature and the youth’s idiomatic language on the net are also discussed. Our main argument is that the root causes triggering the adult censors’ distress and challenging their standards are not the controversial sexuality and attitudes of the characters. Rather, it is their language and writing in internet chatting. Digital communication is imbued with webspeak. It becomes a field of intergenerational tension, a vehicle of undermining pedagogical censorship. This type of communication evades the absolute control of some adults not savvy in webspeak. A number of these individuals -possibly a social group that is over-represented in the teaching and school librarian professions- perceive digital communication as a threat to traditional language codes. Their reaction to the Internet Girls concerns not only the content of the books but –first and foremost– the style and the code these books are written. What is more, the girls’ “digital” conversations allow for free self- expression. Prescribed boundaries of politically correct female attitude are transgressed leading to harsher adult public outcry.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno