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Resumen de Validation of the GPS leveling method through the gradient analysis of the geoidal wave: Case study of Ecuador

Dennys Enríquez, César Leiva, José Carrión, Theofilos Toulkeridis, Santiago José Cárdenas Martínez

  • español

    Validamos la nivelación GPS como alternativa al método tradicional de nivelación geométrica, comparando pendientes geométricas derivadas de la técnica de posicionamiento GNSS, alturas resultantes de campañas de nivelación geométrica y ondulaciones geoidales extraídas del Modelo Geopotencial Global EGM08. Este análisis se realizó en el continente ecuatoriano, donde se identificaron áreas en las que el gradiente de la ondulación geoidal es menos pronunciado. La espacialización del gradiente o variación permitió analizar el desempeño del método de nivelación GPS, bajo la hipótesis de que una menor variabilidad en la ondulación geoide implica menos discrepancias en el desnivel del GPS. Las observaciones GNSS se determinaron en las placas niveladoras pertenecientes a la Red Básica de Control Vertical. Los resultados del estudio se dan con base al error relativo resultante de la comparación del método tradicional de nivelación diferencial con los valores correspondientes obtenidos del posicionamiento GNSS, considerando diferentes distancias para la extensión del desnivel.

  • English

    We validated the GPS leveling as an alternative to the traditional geometric leveling method. Validation compares the geometric slopes derived from the GNSS positioning technique, heights resulting from geometric leveling campaigns and geoid undulations extracted from the Global Geopotential Model EGM08. This analysis was performed in the Ecuadorian mainland, where we identified areas in which the gradient of the geoidal undulation is less pronounced. The spatialization of the gradient or variation-based methods allowed to analyze the performance of the GPS leveling method, under the hypothesis that less variability in geoid undulation implies less discrepancies in the GPS unevenness. GNSS observations were determined on the leveling plates belonging to the Basic Vertical Control Network. The results of the study are given based on the relative error resulting from the comparison of the traditional differential leveling method with the corresponding values obtained from the GNSS positioning, considering different distances for the spread of unevenness.


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