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Algorithmic Bias and the Pastoral: Gender Misrecognition in Light of Natural Knowledge

    1. [1] Concordia University

      Concordia University

      Canadá

  • Localización: Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, ISSN-e 0277-6995, Vol. 40, Nº. 2, 2020, págs. 73-92
  • Idioma: inglés
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      El discurso del libre albedrío en Luis de Molina privilegia lo que se llama el conocimiento libre como el espacio ontológico y epistemológico en donde el ser humano puede ejercer su libertad y así participar en la construcción del conocimiento del mundo. A través de su desvelamiento de la violencia constitutiva de discursos amorosos como la pastoril y la caballeresca en Don Quijote, Cervantes demuestra que el origen del desconocimiento y por ende la violencia genéricos no se halla en el conocimiento libre sino en lo que Tomás de Aquino llamaba el conocimiento natural, supuestamente permanente y estático. Estos mecanismos poético-retóricos son los mismos que el escritor cubano Francisco García González utiliza en su cuento distópico “Esperando la carreta.” Tanto Cervantes como García González revelan las maneras en que los sistemas operativos de la primera y tardía modernidades producen silencios y aporias cognitivos que actúan para separar a los seres humanos de un conocimiento dialógico del mundo, creando lo que son, en efecto, algoritmos poéticos que sirven para aislarnos los unos de los otros en silos incomunicativos.

    • English

      Briefly, Egginton analyzes baroque aesthetics with an eye towards the ways in which authors like Cervantes take artistic language to its logical ends and, in so doing, direct the harsh and humorous light of irony onto accepted wisdom and socio-politically constructed 'truths'-discourses on blood purity, definitions of religious heresy, gender violence, etc.-and the role of aesthetics in legitimizing and disseminating said power relations (The Theater of Truth). Rather than use science fiction to map the potential technological, philosophical, and ethical advancements of the human species, he warns us that it won't matter how many technological advances we make if we don't take a critical look at our current social and moral structures and values [...] algorithms, in the language of artificial intelligence (AI). [...]through the concept of "mixed science," Aquinas erects and maintains an ontological and epistemological barrier between human expressions of knowledge and real, or divine, knowledge of the physical universe. According to Molina, middle knowledge refers to a logical moment, or pause (keeping in mind that time is a human predicament and not a divine problem) between natural knowledge-all of the possible decisions and subsequent conditions resulting from the way God has created the world, the physical rules of the game, as it were-and free knowledge, or God's decree of which actual world comes about after a "freely" taken human decision. For example, one could read the self-doubt and anguish of Hamlet's or Segismundo's soliloquies as drawn out dramatizations of middle knowledge


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