Brasil
This article aims to analyze teachers’ perceptions about the implementation of remote education and the effects on relationships with students and families during the Covid-19 pandemic. The research was conducted during 2020, through an electronic questionnaire and answers from 178 teachers were analyzed. The reflections presented in this study are based on the work of the theorists Morin and Viveret, Saviani and Galvão, González Rey, Ganda and Boruchovitch, Santos, among others. The analysis was conducted according to the principles of the Content Analysis methodology (Bardin, 2011). The results expressed in the discourses demonstrated impacts on the relations between the actors that generate this remote teaching scenario, including teachers, students and families. Another aspect found was that, often, the importance of quality in these relationships, and in the routine of daily life, goes unnoticed, but has a strong link with the quality of learning. Thus, it is believed that the experience of remote teaching in times of pandemic can serve as a significant Post-Pandemic learning opportunity.
Este artículo tuvo como objetivo analizar las percepciones de los docentes sobre la implementación de la enseñanza remota y los efectos en las relaciones con estudiantes y familias durante la pandemia Covid-19. La encuesta se realizó durante 2020, a través de un cuestionario electrónico, en el que se analizaron las respuestas de 178 docentes. Teóricos como Morin y Viveret, Saviani y Galvão, González Rey, Ganda y Boruchovitch, Santos, entre otros, apoyaron las reflexiones presentadas en este estudio. El análisis de los registros se realizó, por medio de los principios de la metodología de Análisis de Contenido (Bardin, 2011). Los resultados expresados en los discursos producidos mostraron impactos en las relaciones entre los actores que conforman este escenario de enseñanza a distancia, incluidos docentes, alumnos y familias. Otra reflexión producida fue que, muchas veces, la importancia de la calidad de estas relaciones, en el día a día, pasa desapercibida, pero está fuertemente relacionada con la calidad del aprendizaje. Por lo tanto, se cree que la experiencia del proceso de enseñanza y aprendizaje remoto, en tiempos de pandemia, puede servir como una oportunidad para un aprendizaje significativo en Post-pandemia.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados