Frente al enfoque religioso habitualmente empleado a la hora de definir la situación de los cristianos en al-Andalus, se ofrece un enfoque de carácter político. Se toma como hilo conductor la gestión de los edificios religiosos de los colectivos no musulmanes a lo largo de los siglos VIII, IX y X, con especial atención a la capital omeya: Córdoba. Presento dos tipos de actitud musulmana respecto a las iglesias y sinagogas: una política, ejercida por el poder omeya desde el momento de la conquista, y otra, socioreligiosa, surgida a partir del siglo IX y que tiene a los ulemas como animadores, que buscará, sin demasiado éxito, influir en la primera.
Faced with the religious approach usually used when defining the situation of Christians in al-Andalus, a political approach is offered here. The management of the religious buildings of non-Muslim groups throughout the 8th, 9th and 10th centuries is taken as a common thread, with special attention to the Umayyad capital: Córdoba. I present two types of Muslim attitude towards the churches and synagogues: one policy, exercised by the Umayyad power from the moment of the conquest, and another socio-religious one, which emerged from the 9th century and which has the ulema as animators, which it will seek, without too much success, to influence the former.
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