Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Neolithic figurines in Southwest Asia and Europe

Svend Hansen

  • español

    Las figuras de arcilla de seres humanos y animales son uno de los elementos más fascinantes, pero insuficientemente investigados, del mundo neolítico de los símbolos y las imágenes.

    Aunque a primera vista parecen muy diversas, la mayor parte sigue un esquema que se desarrolló durante el décimo milenio antes de Cristo. Este esquema de representación fue claramente una innovación Ocupan una posición genealógica entre las estatuillas de cazadores el paleolítico y el arte de las primeras civilizaciones de Egipto y Mesopotamia. Constituyen un complejo de arte figurado, que se distingue por un repertorio limitado y repetitivo de tipos.

    La invención neolítica de la representación tuvo mucho éxito. Las figuritas se produjeron durante más e cinco mil años, hasta que a finales del quinto milenio a.C. la producción de arte antropomórfico se abandonó por completo en muchas regiones o fue sustituida por nuevas concepciones en el 4º milenio a.c. Las figuritas de arcilla se crearon en el Cercano Oriente, Anatolia y sureste de Europa. Pero su aparición no fue omnipresente. sólo se hicieron en arcilla en las zonas de distribución de la cerámica con decoración cardial e impresa, especialmente en el norte de África, España y el Reino Unido.

    La invención del esquema pictórico figurado durante el neolítico precerámico constituye la base de toda la historia posterior de las figuras de arcilla neolíticas. En un ámbito geográfico que se extiende desde el Tigris hasta el Danubio medio, este esquema pictórico varió dentro de una estrecha gama. La posición de los brazos era variable, por lo que pueden distinguirse diferentes tipos de imágenes. Una característica general y básica del arte figurado a destacar aquí es la estructura simétrica axial, la frontalidad y la estilización.

    La completa inmovilidad de las figurillas trasciende el continuo temporal de la representación. Las figuras pueden entenderse como una expresión de la autopercepción y la seguridad en sí mismas de estas primeras comunidades agrícolas. Las figurillas desempeñaron un papel importante en las fases de colonización de los colonos neolíticos.

  • English

    Clay figurines of human beings and animals are among the most fascinating but insufficiently researched elementes of the Neolithic world of symbols and imagery. Although at first glance they seem quite diverse, the greater part of clay statuettes nonetheless follows an image scheme, which was developed during the 10th millennium BC. This representational scheme of the Neolithic figurines was clearly an innovation. They are free-standing and their view is directed upwards. Neolithic clay figurines hold a genealogical position between the statuettes of hunters of the Palaeolithic and the art of the early civilizations in Egypt and Mesopotamia. They constitute a complex of figural art, which however –despite its stylistic diversity- is distinguished by a limited and repetitive repertory of representational types, which again vary within the Neolithic pictorial formula.

    The Neolithic invention of depiction was very successful. Figurines were produced for over five thousand years, until at the end of the 5th millennium BC the production of anthropomorphic art was completely abandoned in many regions or was replaced regionally by new conceptions in the 4th millennium BC. Clay figurines were created in the Near East, Anatolia and southeastern Europe. But, their emergence was not ubiquitous. Only very few clay figurines were produced in the distribution areas of pottery with cardial and impresso decoration, especially in northern Africa, Spain and southern France. The invention of the figural pictorial scheme during the Pre-Pottery Neolithic constitutes the foundation for the entire further history of Neolithic clay figures. Within a geographic sphere, extending from the Tigris to the middle Danube, this pictorial scheme varied within a narrow range. The position of the arms was variable, so that different types of images can be discerned. One general and basic characteristic of figural art to underscore here is the axial symmetrical structure, frontality and stylisation. The complete motionless of the figurines transcends the time continuum of the representation. Figurines can be understood as an expression of the self-perception and the self-reassurance of these early farming communities. Figurines played an important role in the colonization phases of the Neolithic settlers.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus