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Determinants of innovation: the role of the agglomeration economies

  • Autores: Grace Carolina Guevara Rosero, José Ramírez Álvarez, Diana Saez
  • Localización: Revista Economía y Política, ISSN 1390-7921, ISSN-e 2477-9075, Nº. 31, 2020 (Ejemplar dedicado a: january / june)
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La innovación es un factor importante para la productividad y el crecimiento económico. Entonces, cómo surge la innovación o cómo se puede reforzar es una cuestión relevante, especialmente para las economías en desarrollo. El objetivo principal es identificar los determinantes de la innovación con especial énfasis en las externalidades de aglomeración. Los datos se obtienen de la Encuesta Nacional de Actividades de Ciencia, Tecnología e Innovación de los períodos 2009-2011 y 2012-2014. Utilizando información de 8.025 empresas, se estiman modelos de elección discreta para diferentes tipos de innovación: innovación general, de productos, de procesos, organizacional y de marketing. Los resultados muestran que la presencia de empresas innovadoras es más importante que la concentración de empresas en general. Las externalidades de aglomeración derivadas de la diversidad predominan sobre las derivadas de la especialización. Los factores individuales relevantes para la innovación son la inversión en I + D y los trabajadores calificados.

    • English

      Innovation is an important driver of productivity and economic growth. Then, how innovation emerges or how it can be reinforced is a relevant question to tackle, especially in developing economies. The main aim of this study is to identify the determinants of innovation with special emphasis on the agglomeration externalities. The employed data is obtained from the National Survey of Science, Technology and Innovation Activities (ACTI), corresponding to the periods 2009-2011 and 2012-2014. Using a pooled data of 8,025 firms, discrete choice models are estimated for different choices of firms: general innovation, product, process, organizational and marketing innovation. The results show that what matters for innovation is the presence of other innovative firms rather than the concentration of firms in general. The agglomeration externalities derived from diversity predominate over those derived from specialization. The most relevant individual factors that drive innovation are the investment in R&D and the qualified workers.


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