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Identity as a construct: reading blackness in Eugene O’Neill’s the Emperor Jones

    1. [1] Universidad de Granada

      Universidad de Granada

      Granada, España

  • Localización: Revista de Estudios Norteamericanos, ISSN-e 2253-8410, ISSN 1133-309X, Nº. 25, 2021, págs. 205-226
  • Idioma: inglés
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  • Resumen
    • English

      This paper aims to explore how racialized identities are typified as a modernist construct in Eugene O’Neill’s The Emperor Jones (1920). To this end, the notion of whiteness is identified as a mediated construct and contextualized in the proliferation of American minstrel shows. This popular entertainment projected to white audiences the racial means of differentiation from black caricatures and clichés at the time of segregation. The echoes of minstrel shows and modernists’ instrumentalization of 1920s primitivism serve to initially address the characterization of blackness in Brutus Jones’ identity. Assessed through this in-between construction of symbolic borderlands in which the protagonist is both colonizer and colonized, his blackness becomes a metaphorical mask of otherness while his whiteness shapes the colonial performance of material whiteness. Although he envisions the white ideal in his systematic practices in the Caribbean island, his fragmented identity and his hybridity subject him to a primeval racialized past, to primitivism and atavism.

    • English

      Este artículo tiene comoobjetivo examinar la medida en que las identidades racializadas son tipificadas como un constructo modernista en El EmperadorJones(1920)de Eugene O’Neill. Para tal fin, la noción de blanquitudes identificada como un constructo mediado y contextualizado en la proliferación de los minstrel shows americanos. Esta forma de entretenimiento popular proyectó a las audiencias blancas los medios raciales de diferenciación frente a las caricaturas negras y clichés durantela segregación. Los ecos de los minstrelshowsy la instrumentalización modernista del primitivismo de la década de 1920 sirven para inicialmente abordar la caracterización de la negritud en la identidad de Brutus Jones. Evaluado a través de esta construcción intermedia de los márgenes simbólicos en los que el protagonista es tanto, colonizador como colonizado, su negritud se convierte en una máscara metafórica de otredad mientras que su blanquitudmoldea la interpretación colonial de la blanquitudmaterial. Aunque él aspiraal ideal blanco en sus prácticas sistemáticas en la isla caribeña, su identidad fragmentada e híbrida lo somete a un pasado primigenioy racializado, al primitivismo y atavismo.


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