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Resumen de El efecto Bourdieu: una sociología de la educación practicada como crítica epistemológica

Antonio Benedito Casanova

  • español

    La sociología es una práctica científica y social que forma parte de los sistemas simbólicos de una sociedad dividida en clases, de ahí que pueda tener usos ideológicos. Pero la práctica epistemológica también lo es, por ello es problematizable como garante de cientificidad de la primera. Las prácticas sociológicas y epistemológicas actúan sobre las estructuras sociales y los procesos de cambio social, contribuyendo a su constitución como espacios de dominación. Al presentar la epistemología los mismos problemas de fundamentación científica que la sociología, P. Bourdieu recurre a la sociología de la educación para fundamentarla sociológicamente. La naturaleza ideológica de la sociología y de la epistemología puede determinarse, si se practican ambas de otro modo. El objetivo de este trabajo es exponer las bases del programa de investigación de P. Bourdieu relativo al análisis sociológico del campo sociológico que posibilita la fundamentación metodológica de la epistemología. El método seguido es el comparativo. Cartografiamos la configuración de instrumentos que usa el programa de Bourdieu a partir de una comparación con las herramientas empleadas por K. Marx, I. Kant y L. Wittgenstein en su crítica de la epistemología “teoricista”. La hipótesis formulada es que la implementación de una teoría materialista del conocimiento exige replantear los conceptos de “ideología” y “perspectiva”.

  • English

      Sociology is a scientific and social practice that forms part of the symbolic systems of a society divided into classes, hence it can have ideological uses. But the epistemological practice is a scientific and social practice too and this is why it is also problematic as the guarantor of the sociology’s scientificity. Sociological and epistemological practices act on social structures and processes of social change, contributing to their constitution as spaces of domination. If Sociology cannot use epistemology to establish itself as a science, a way is opened for it to apply its analysis of symbolic and ideological systems to itself, and to become critical and reflexive, being the sociology of sociology the necessary condition for its practice. Epistemology presents the same problems of scientific grounding as sociology and Bourdieu turns to the sociology of education for its sociological grounding. The ideological nature of sociology and epistemology can be determined, if both are practised differently. The aim of this paper is to set out the basis of Bourdieu’s research programme concerning the sociological analysis of the sociological field which enables the methodological foundation of epistemology. The method used is comparative. We map the configuration of instruments used by Bourdieu’s programme on the basis of a comparison with the tools used by Marx, Kant and Wittgenstein in their critique of «theoristic» epistemology. The hypothesis formulated is that the implementation of a materialist theory of knowledge requires a re-thinking of the concepts of «ideology», «perspective» and «relation».


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