Resumen: Utilizando los aparatos teóricos de Giorgio Agamben y de Sayak Valencia, en el presente trabajo demuestro que el narcotráfico actúa en la novela Perra Brava de Orfa Alarcón como un dispositivo de poder sexo-genérico e induce la reproducción de masculinidades endriagas y que reafirman un sistema necropolítico, heteropatriarcal y violento. Esto explica que la heroína, Fernanda Salas, al transformarse en un sujeto endriago y alcanzar la cima de la organización criminal no se libere ni subvierta el sistema que la oprime sino que lo retroalimente, con lo cual asistimos a su resurrección o renacimiento fallido.
Abstract: Using the theoretical apparatuses of Giorgio Agamben and Sayak Valencia, in the present work I show that drug trafficking acts in the novel Perra Brava by Orfa Alarcón as a sex-generic power device and induces the reproduction of “endriagas masculinities” that reaffirm a system necropolitical, heteropatriarchal and violent. This explains why the heroine, Fernanda Salas, by transforming herself into an “endriago subject” and reaching the top of the criminal organization is not liberating or subverting the system that oppresses her, but rather giving it feedback, thereby witnessing her failed resurrection or rebirth.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados