Francisco Javier Quintana Álvarez
Fray Miguel Jerónimo Terrero (1684-1758) nació en Gibraltar aunque la mayorparte de su vida la pasó en el convento franciscano y colegio de San Antonio de misionerosapostólicos de Propaganda Fide de Arcos de la Frontera. Autor prolífico de obras de devoción,ejercicios piadosos y sermones para misiones populares, rescatamos de entre estos últimos laspocas alusiones dedicadas a Gibraltar y las circunstancias de su pérdida durante la Guerra deSucesión y centramos nuestra comunicación en un sermón alegórico de tema eucarístico que,siguiendo la tradición franciscana de los sermones dirigidos por san Francisco a los pájarosy por san Antonio a los peces, no está dirigido a los hombres sino a las aves. Abordaremos elanálisis del sermón en su doble vertiente: como género literario dirigido a un público culto,en su mayoría eclesiástico, y como ejercicio oral con fines pastorales dirigido a un públicomás variado, en gran parte iletrado. Indagaremos sobre el sentido alegórico otorgado a las casiveinte especies distintas de aves que se refieren en el sermón, representantes cada una de ellasde ciertas cualidades psicológicas y morales, vicios y virtudes, con las que podían verse iden-tificados los asistentes al sermón, tanto individualmente como a nivel de grupo estamental.
Fray Miguel Jerónimo Terrero (1684-1758), was born in Gibraltar, a city that heleft in 1704 along with most of his fellow citizens on account of the Anglo-Dutch occupation.He spent the remainder of his life in the Franciscan convent and college of San Antonio forapostolic missionaries of Propaganda Fide in Arcos de la Frontera. He was a prolific author ofdevotional works, pious exercises and sermons for popular missions and from the last of thesecategories we have retrieved the few allusions to Gibraltar and the circumstances of its lossduring the War of Succession; this paper has been based principally on an allegorical sermónwith a Eucharistic theme, which, following the Franciscan tradition of sermons directed bySaint Francis to men and by Saint Anthony to fish, is addressed not to men but to the fowls. Wewill approach the analysis of the sermon from a twin viewpoint, considering it as belongingto a literary genre aimed at a learned and principally ecclesiastical audience and also as anoral exercice with a pastoral purpose directed at a more varied and largely unlettered public.We shall explore the allegorical meaning given to the almost twenty different species of birdsalluded to in the sermon, each of them representative of particular psychological and moralfeatures, or vices and virtues, with which the people attending the sermon could identify them-selves, both individually and as members of a group.
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