Maria Matilde Murga De Uslenghi
This article intends to specificy the didactic criteria exposed in the pedagogical discourse of the school supplement, Sunday publication of La Gaceta de Tucumán, and at the same time to be aware of the manipulation of concepts and linguistic-text strategies carried out by the press empirical author.
The analysed corpus includes compromises publications between 1993-1994, of which the most representative examples have been selected. The analysis of the data was carried out through categories obtainded by the analysis of the discourse and psycholinguistic investigations about reading.
The results of the study allowed us to identify differences in the examined sections taking into account the grafic form of the presentation of the information, the type of selected information, the author’s purpose and the Model Reader established in the discourse. Those differences are related to two models about language learning: the rammatical and communicative, which imply different conceptions of reading.
Este artículo se propone explicitar los criterios didácticos expuestos en el discurso pedagógico del Suplemento Escolar, publicación dominical del diario tucumano La Gaceta, y a la vez, tomar conciencia de la manipulación de conceptos y estrategias lingüístico-textuales que efectúa el autor empírico de la prensa. El corpus analizado comprende espacios publicados entre 1993-1994, de los cuales se han seleccionado los ejemplos más representativos. El análisis de los datos se llevó a cabo mediante categorías proporcionadas por el análisis del discurso y las investigaciones psicolingüísticas sobre lectura.Los resultados del estudio permitieron identificar diferencias en las secciones examinadas en cuanto a la forma gráfica de presentación de la información, al tipo de información seleccionada y a la intencionalidad del enunciador y el Modelo de Lector instituido en el discurso. Esas diferencias se relacionan con dos modelos sobre la enseñanza de la lengua: el gramaticalista y el comunicativo, que implican distintas concepciones de la lectura.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados