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Diferencias de género en la percepción del reggaetón en el público millennial y centennial y en trabajadores jóvenes de la industria

  • Autores: Óscar Gutiérrez-Aragón, Joan-Francesc Fondevila-Gascón, Marina Rovira Pérez, Amanda Rubio Álvarez
  • Localización: Ambitos: Revista internacional de comunicación, ISSN 1139-1979, ISSN-e 1988-5733, Nº. 57, 2022, págs. 171-191
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Gender differences in the perception of reggaeton in millennial and centennial people and in young workers of the industry
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El reggaetón es uno de los géneros musicales más escuchados y con mayor expansión en la actualidad entre los millennials y centennials, a pesar de cierta estigmatización a causa de sus letras machistas y sexistas. El objetivo principal de esta investigación es tratar de determinar si existen diferencias sustanciales en función del sexo, por una parte, entre los individuos de estos grupos de población en cuanto a sus percepciones sobre este tipo de música y los diferentes aspectos o variables que la conforman y, por otra parte, entre jóvenes miembros de la industria del reggaetón. Partiendo de fuentes primarias, se emplearon metodologías de tipo cuantitativo (análisis de los resultados de una encuesta realizada sobre la población objeto del estudio) y cualitativas (entrevistas semiestructuradas a dos grupos de jóvenes partícipes en la industria, bailarinas y community managers que prestan sus servicios a artistas de este tipo de música). Se concluye que, a pesar de que cPalabras clave:ero, sexismo, millennials, centennials.

    • English

      Reggaeton is one of the most widely listened to and currently expanding types of music among millennials and centennials, despite some stigmatization due to its macho and sexist lyrics. The main objective of this research is to try to determine if there are substantial differences based on sex, on the one hand, between the individuals of these population groups in terms of their perceptions of this music and its variables, and, on the other hand, among young members of the reggaeton industry. Starting from primary sources, quantitative methodologies have been used (analysis of the results of a survey carried out on the target population of the study) and qualitative (set of semi-structured interviews with two groups of young participants in the reggaeton industry, professional dancers and community managers who provide their services to artists of this type of music). The main conclusion of the study is that, although there are great coincidences between both genders in terms of the reasons why they listen to reggaeton (rhythm, festive nature, sensuality), in the young people there are significant differences by sex in terms of tolerance or rejection of the lyrics and other aspects that imply a strong sexualization charge such as the role of the dancers, the artists’ clothing or the scenery that accompanies this musical style. The main conclusion of the study of members of the industry is that women find it more difficult than men to enter and stand out in this musical gen


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