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Gestión humana basada en competencias: un modelo integrado a los sistemas de gestión de calidad para el sector público colombiano

  • Autores: Ramón Elías Bustamante Vélez
  • Localización: Revista Interamericana de Psicología Ocupacional (RIPO), ISSN-e 2500-5669, ISSN 0120-3800, Vol. 25, Nº. 2, 2006, págs. 106-123
  • Idioma: español
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  • Resumen
    • español

      Con la aparición y desarrollo de la norma o estándar internacional NTC ISO 9001:2000 (ICONTEC, 2000a) para un sistema de gestión de calidad y de la norma nacional colombiana NTCGP 1000:2004 (DAFT, 2004a) para un sistema de gestión de calidad en el sector público, se ha venido impulsando, a través de estos esquemas de normalización, el concepto de procesos en las organizaciones. Ambas normas abordan el tema de Recursos Humanos' como un proceso de apoyo a la gestión de calidad de las organizaciones y establecen unos lineamientos mínimos sobre las características de calidad que este proceso debe cumplir en términos de las competencias que deben tener todos aquellos trabajadores de las organizaciones que afecten la calidad del bien o servicio que se produce. Las normas no entran a profundizar en coma caracterizar este proceso, es decir, no definen las entradas y salidas del mismo, ni tampoco realizan la descripción de las actividades que lo componen. Este articulo pretende exponer una propuesta de adopción de un modelo gestión de recursos humanos basado en el concepto de competencias, que puede articularse a los sistemas de gestión de calidad basados en procesos yen normas internacionales y nacionales coma las arriba citadas.AbstractWith the introduction and development of the international standard NTC IS09001:2000(ICONTEC, 2000a), for a Quality Management System and the Colombian national standard NTCGP1000:2004 (Technical Standard of Quality in the Public Management) (DAFP, 2004a), there is a increasing impulse with the use of these standards, for the concept of "Process" in the organizations. Both standards include the Human Resources issue as a support process for the quality management of the organizations and they establish a minimum set of requirements about the quality characteristics that this process of human resources should satisfy, in terms of the competences of the people involve in the quality of the product or service that the organization produces. The standards do not make a deep analysis about the explanation of these process neither the description of its activities. This articles pretends to explain a proposal for the application of the human resources model management based in the competence's concept, with the possibility to include it in the quality management systems based in processes and national and international standards.

    • English

      With the introduction and development of the international standard NTC IS09001:2000(ICONTEC, 2000a), for a Quality Management System and the Colombian national standard NTCGP1000:2004 (Technical Standard of Quality in the Public Management) (DAFP, 2004a), there is a increasing impulse with the use of these standards, for the concept of "Process" in the organizations. Both standards include the Human Resources issue as a support process for the quality management of the organizations and they establish a minimum set of requirements about the quality characteristics that this process of human resources should satisfy, in terms of the competences of the people involve in the quality of the product or service that the organization produces. The standards do not make a deep analysis about the explanation of these process neither the description of its activities. This articles pretends to explain a proposal for the application of the human resources model management based in the competence's concept, with the possibility to include it in the quality management systems based in processes and national and international standards.


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