En este artículo, analizo cómo las prácticas litúrgicas y devocionales cambiaron en Hungría tras del Concilio Vaticano II. En un contexto autoritario y ateo, las canciones religiosas se vincularon con el emergente "movimiento popular de masas". El análisis de la himnodia popular húngara ofrece a una nueva perspectiva del catolicismo de Europa del Este y nos ayuda a comprender cómo el “catolicismo vivido” refleja el espíritu del Vaticano II. Esta himnodia tras el Telón el Acero, que actuó como catalizadora de un nuevo estilo de prácticas devocionales, se conceptualiza como “teología representada” que expresa y. actualiza relaciones sociales, espirituales, eclesiásticas y escatológicas.
In this article, I look at how popular hymnody and the surrounding devotional and liturgical practices changed after the Second Vatican Council in Hungary. The songs amongst authoritarian, atheistic circumstances sounded astonishingly similar to the emerging “folk mass movement”. The discourse analysis of Hungarian popular hymnody contributes to a new perspective of Eastern European Catholicism and helps us understand how “lived Catholicism” reflects the post-Vatican spirit. Post-Vatican popular hymnody, a catalyst for a new style of devotional practices, is understood as “performed theology” behind the Iron Curtain expressing relationality, as it actualizes and manifests spiritual, eschatological, and ecclesial relationships.
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