Yuliya Zhuravel, Yuliia Kuzmenko, Olesia Fedoruk, Iryna Tymkiv
Transformational social processes, the development of science and technology, changes in the value systems and orientations of the individual, the active introduction of digital technologies into all spheres of human life and economic systems, determine the need for the formation of new requirements for ensuring the quality of the educational process. At the same time, the development of technologies, foremost, the development of digital technologies determines great opportunities for the development of education, but the effective use of new technologies is possible only if the processes of management of educational systems are rationalized at the global level, the level of the state, and the level of a separate educational institution. Therefore, considering the relevance of the research, the article sets a goal: to develop mechanisms for increasing the efficiency of management of educational institutions through the introduction of digital technologies to ensure their competitiveness in the market for the provision of educational services in accordance with new social requirements and global transformations. The object of research in the article is the management system of educational institutions. Methodology. The study analyzed trends and trends in the development of the education system and educational institutions by using methods of statistical analysis and comparison. To structure educational institutions according to the level of use ofdigital technologies, the leading international rankings QS World University Rankings, Webometrics, Google Scholar Citations and UniRank were analyzed. Based on the analysis, a structured set of indicators and control maps of ratings of the digital popularity of educational institutions were formed. As a result, the article models the effectiveness of using digital technologies as elements of the management system. The projection of the planned results of the use of digital technologies allows modeling theprocesses of the development of the education system as an element of managing the competitiveness of educational facilities. The results. As a result of the analysis, it was determined that ensuring the competitiveness of educational institutions in the conditions of social transformations significantly depends on the level of use of digital technologies for the promotion of the educational institution, image formation, popularization of its own scientific research and activity results, as well as journalistic activity. The expediency of using database resources, as well as social network resources as an element of the educational institution’s digital promotion strategy to ensure its competitiveness, was determined, which was confirmed by analyzing the results of the leading world ratings. Among the main tasks of the management system, which solve the methods of using digital technologies, as well as the advantages that ensure the competitiveness of educational institutions, there are the following: mobileaccess to public information, a strategy of openness, positioning and creating a positive image, forming the image of an individual scientist and an educational institution by positioning journalistic activity, ensuring accessibility to information, increasing competitiveness by complying with modern trends in the development of an innovative information society
Los procesos sociales de transformación, el desarrollo de la ciencia y la tecnología, los cambios en los sistemas de valores y las orientaciones del individuo, la introducción activa de las tecnologías digitales en todas las esferas de la vida humana y los sistemas económicos, determinan la necesidad de la formación de nuevos requisitos para garantizar la calidad del proceso educativo. Al mismo tiempo, el desarrollo de las tecnologías, ante todo, el desarrollo de las tecnologías digitales determina grandes oportunidades para el desarrollo de la educación, pero el uso efectivo de las nuevas tecnologías solo es posible si se racionalizan los procesos de gestión de los sistemas educativos a nivel global, el nivel del estado y el nivel de una institución educativa separada. Por lo tanto, considerando la relevancia de la investigación, el artículo se plantea como objetivo: desarrollar mecanismos para incrementar la eficiencia de la gestión de las instituciones educativas a través de la introducción de tecnologías digitales para asegurar su competitividad en el mercado de la prestación de servicios educativos de acuerdo con las nuevas requerimientos sociales y transformaciones globales. El objeto de investigación en el artículo es el sistema de gestión de las instituciones educativas. Metodología. El estudio analizó tendencias y tendencias en el desarrollo del sistema educativo y las instituciones educativas mediante el uso de métodos de análisis y comparación estadísticos. Para estructurar las instituciones educativas según el nivel de uso de las tecnologías digitales, se analizaron los principales rankings internacionales QS World University Rankings, Webometrics, Google Scholar Citations y UniRank. Con base en el análisis, se formó un conjunto estructurado de indicadores y mapas de control de calificaciones de la popularidad digital de las instituciones educativas. Como resultado, el artículo modela la efectividad del uso de tecnologías digitales como elementos del sistema de gestión. La proyección de los resultados planificados del uso de las tecnologías digitales permite modelar los procesos de desarrollo del sistema educativo como elemento de gestión de la competitividad de los establecimientos educativos. Los resultados. Como resultado del análisis se determinó que asegurar la competitividad de las instituciones educativas en las condiciones de las transformaciones sociales depende significativamente del nivel de uso de las tecnologías digitales para la promoción de la institución educativa, formación de imagen, divulgación de sus propias investigaciones científicas y resultados de la actividad, así como de la actividad periodística. Se determinó la conveniencia de utilizar los recursos de la base de datos, así como los recursos de las redes sociales como elemento de la estrategia de promoción digital de la institución educativa para asegurar su competitividad, lo cual se confirmó al analizar los resultados de los principales ratings mundiales. Entre las principales tareas del sistema de gestión, que resuelven los métodos de uso de las tecnologías digitales, así como las ventajas que aseguran la competitividad de las instituciones educativas, se encuentran las siguientes: acceso móvil a la información pública, estrategia de apertura, posicionamiento y creación una imagen positiva, formando la imagen de un científico individual y una institución educativa posicionando la actividad periodística, asegurando la accesibilidad a la información, aumentando la competitividad al cumplir con las tendencias modernas en el desarrollo de una sociedad de la información innovadora.
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