Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Intervention in the coherence of narrative discourse in students with Developmental Language Disorder and with Typical Development

Atteneri Delgado Cruz, Víctor M. Acosta Rodríguez, Gustavo Mario Ramírez Santana

  • English

    The main goal of this study was to ascertain the effectiveness of an intervention programme on narrative coherence in students with Typical Development (TD) and with a Developmental Language Disorder (DLD). Participants were 99 five-year-old students from schools in Tenerife. A task involving retelling a story was used for the narrative analysis, in which we studied thematic unity and the causal and temporal semantic relationships. The intervention programme, which had a total of 55 20-minute sessions, was organized into different practice levels and enlisted the collaboration of teachers and speech therapists. Two experimental groups (DLD and TD) and two control groups (DLD and TD) were established. The results show that students with DLD initially showed worse performance on coherence than their classmates with TD. After the programme, the students who received the intervention not only improved their performance but showed the strongest gains in thematic unity and mental state-causal relationships. The working model used serves as a guide for early intervention.

  • English

    El objetivo principal del presente estudio ha sido comprobar la efectividad de un programa de intervención sobre la coherencia narrativa de alumnado con Desarrollo Típico (DT) y con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL). Participaron 99 alumnos de cinco años de colegios de Tenerife. Para el análisis narrativo se utilizó una tarea de recontado de un cuento, estudiándose su unidad temática y las relaciones semánticas causales y temporales. El programa de intervención, con un total de 55 sesiones de 20 minutos, se organizó en diferentes niveles de práctica y contó con la colaboración del profesorado y las logopedas. Se establecieron dos grupos experimentales (TDL y DT) y dos grupos control (TDL y DT). Los resultados indicaron que el alumnado con TDL presentaba inicialmente un peor rendimiento en coherencia que sus compañeros con DT. Finalizado el programa, el alumnado que recibió la intervención además de mejorar su rendimiento, constituyen los grupos que presentan mayores ganancias en unidad temática y en relaciones causales estado mental. El modelo de trabajo empleado sirve de guía para una intervención temprana.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus