this article inquires into the social imaginaries of the frontiers of communication between deaf people and hearing ones in the university classroom. In their speeches, their perspectives, attempts or disagreements in relation to their social interrelation are revealed. Through them, the existence of stigmatization towards any person subject to difference is evidenced, due to social imaginaries understood as socially constructed perceptual schemes that call into question the sense of camaraderie. In addition, partial or total ignorance of the existence of communicative forms occurs, resulting in the erroneous idea of considering oral language as the only one that provides for global and daily communication, omitting writing, sign language, body language, drawing, and symbology, among others. The work methodology was guided by the qualitative model with a critical and social approach under Pintos’ model (2005), that allows the collection of social imaginaries and the search for strategies that contribute to recognizing communication diversity in its fullness.
el presente artículo indaga los imaginarios sociales de las fronteras de la comunicación entre personas sordas y oyentes en el aula universitaria. En sus discursos, se revelan perspectivas, intentos o desavenencias frente a su interrelación social. A través de estos, cabe la existencia de estigmatizaciones hacia cualquier persona sujeta en la diferencia, debido a los imaginarios sociales, entendidos como esquemas perceptivos construidos socialmente y que ponen en tela de juicio el sentido de compañerismo. Además, se desconoce parcial o totalmente la existencia de otras formas comunicativas, lo cual resulta en la errónea idea de considerar a la lengua oral como la única que provee a la comunicación global y cotidiana, y se omiten la escritura, la lengua de señas, la expresión corporal, el dibujo, la simbología, entre otras expresiones. La metodología de trabajo se orientó en el modelo cualitativo con un enfoque crítico y social, bajo el modelo de Pintos (2005), que permite la recolección de los imaginarios sociales y la búsqueda de estrategias que contribuyan a reconocer la diversidad comunicativa en su plenitud
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