Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de No angels in the house in Martin Mcdonagh’s the beauty queen of leenaneand eimear Mcbride’s a girl is a half-formed thing

Esther de la Peña Puebla

  • español

    Este artículo pretende analizar las complejas construcciones femeninas de la identidad, el trauma y el fracaso personal en The Beauty Queen of Leenane (1996), de Martin McDonagh, y A Girl Is a Half-Formed Thing (2013), de Eimear McBride. Como sugiere el título, “No Angels in the House” hace referencia al papel central que la maternidad ha tenido en la sociedad tradicional irlandesa, y cómo progresivamente esta sublimación de la figura materna ha evidenciado un lado más sombrío de la vida doméstica. Exploro el concepto de lo maternal en ambas obras, y cómo las devastadoras consecuencias de una rígida educación religiosa estigmatizarán la vida de las protagonistas para siempre. También analizo el trastorno de estrés postraumático que sufren las dos protagonistas al no conseguir imponerse en un entorno adverso y hostil. En este marco, en la parte final de este trabajo reflexiono sobre el reconocimiento del fracaso personal y la imposibilidad de redención en las dos protagonistas. La ilusión de libertad unida al sustrato sociocultural provoca la subversión de los edictos morales, y la muerte de las protagonistas que parecen desintegrarse y desvanecerse en una inexistencia propia

  • English

    This paper aims at analyzing the complex female constructions of identity, trauma and personal failure in Martin McDonagh’s The Beauty Queen of Leenane (1996), and Eimear McBride’s A Girl Is a Half-Formed Thing (2013). As the title suggests, “No Angels in the House” refers to the central role motherhood has firmly held in traditional Irish society, and how progressively this sublimation of the mother figure has evidenced a deeper somber side of domestic life. I explore the concept of the maternal in both works, and how the devastating consequences of a rigid religious upbringing will stigmatize the protagonists’ lives forever. I also analyze the post-traumatic stress disorder that the two female protagonists suffer when they fail to assert themselves in such a hostile environment. In this framework, the final part of this work is devoted to reflecting upon the acknowledgment of personal failure and the impossibility of redemption. The illusion of freedom coupled with the sociocultural breeding causes the subversion of the moral edicts, and the death of the protagonists who seem to disintegrate and fade away into a non-existence of their own


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus