La doctrina de los modos infinitosde Spinoza es una de las más originalesy difíciles de la Ética. Por esa dificultad,se pensó que el Ser absolutamenteinfinito (Dios o sea la sustancia) debeatravesar distintos momentos para producir,finalmente, las cosas singularesfinitas. Se pensó que entre la sustanciaabsolutamente infinita y las cosas finitasse interpone una mediación emanantista,que es efectuada precisamente por losmodos infinitos, garantizando así la continuidade indivisibilidad de lo infinito.Sin embargo, esto está muy lejos de la intenciónfinal de Spinoza. Para demostraresto, estudiaremos la naturaleza, funcióny temporalidad de los modos infinitos, ysu relación con los modos finitos, segúnSpinoza.
Spinoza’s doctrine of infinite modes isone of the most original and difficult ofthe Ethics. Because of this difficulty, itwas thought that the absolutely infiniteBeing (God or substance) must passthrough different moments to produce,finally, finite singular things. That is, itwas thought that between the absolutelyinfinite substance and finite thingsan emanantist mediation is interposed,which is effected precisely by the infinitemodes, thus guaranteeing the continuityand indivisibility of the infinite. However,this is far from Spinoza’s ultimateintention. To demonstrate this, we willstudy the nature, function and temporalityof the infinite modes, and their relationto the finite modes, according toSpinoza.
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