Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Los inicios de la profesionalización de la historia en Honduras y la Carrera de Historia (1976-1990)

Rolando Canizales Vijil

  • español

    La investigación tiene el objetivo de examinar los procesos institucionales y políticos de la sociedad hondureña desde la década de 1950 hasta la de 1980, que se relacionan con el inicio de la profesionalización del oficio de historiador y la organización de la carrera de Historia en la Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH) en el año 1976. Detalla algunos aspectos institucionales de la Universidad y los relaciona con un contexto social más amplio. Con ello se busca dar una mirada social de un fenómeno institucional como es la organización de la carrera de Historia. Se consultaron fuentes periodísticas, documentos internos de la Universidad (memorias, proyectos, actas) y se registraron algunos testimonios de actores que participaron en la organización y primeros años de funcionamiento. Al final, es notable que los docentes y funcionarios que dieron origen a la carrera tenían una intencionalidad clara de hacer de la historia una contribución de conocimiento crítico que cuestionara los discursos oficiales sobre la nación, algo considerado vital para la creación de una conciencia nacional popular. Este conocimiento, sin embargo, partiría también de ideas de la academia en boga en ese momento sobre el estudio estructural de fenómenos sociales. La originalidad residió en que a esto se unió una idea particular del quehacer científico como labor colectiva, trabajo de campo y proyección social que trascendiera las aulas universitarias.

       

  • English

    Abstract   The research aims to examine the institutional and political processes of Honduran society from the 1950s to the 1980s that are related to the emergence of the History Career at the National Autonomous University of Honduras (UNAH) in 1976. It details some institutional aspects of the University and relates them to a broader social context in which the phenomena of social mobilization, State reform policies and the threat of authoritarian reaction that always hung over the period are important. The aim is to provide a social view of an institutional phenomenon such as the organization of the History Career. I consulted journalistic sources, internal documents of the University (memoirs, projects, aide-memoires) and recorded some testimonies of actors who participated in the organization and first years of operation. In the end, it is notable that the professors and officials who gave rise to the career had a clear intention to make history one more resource for the transformation of society. This would be done through a contribution of critical knowledge that would question the official discourses on the nation, something considered vital for the creation of a popular national conscience. This knowledge, however, would also be based on ideas of the academy in vogue at the time on the structural study of social phenomena. The originality resided in the fact that this was joined to a particular idea of scientific work as collective labor, field work and social projection that transcended the university classrooms. Historiography in Central America has few reflections on the processes of institutionalization of history. This article seeks to keep alive a very unusual discussion: the relationship between the professionalization of history and the social and political context.

      Keywords: historiography, institutionalization, university, politics, science, academia, Central American history.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus