Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de The Ethics and Social Mission of Workers and their Relationship to Social Intrapreneurship

Esthela Galván Vela, Victor Mercader, Rafael Ravina Ripoll

  • español

    Intrapreneurship (i.e., entrepreneurship arising within established organizations) is key to the development of the entities that generate it. This is why highly posi-tive results have been attributed to it. This construct has been analyzed for more than three decades; however, social intra-entre-preneurship, which arises from the need of companies to be recognized as entities that generate social value from their mis-sion, still lacks sufficient scientific back-ground. Therefore, for the first time, this study empirically evaluates social mission and business ethics as determinants of so-cial intrapreneurship. A questionnaire was used to gather data from 603 professionals from different Baja, California, and Mexico companies. Among the data analysis tech-niques, descriptive statistics were used to verify the univariate composition of the data, and inferential statistics were used to determine the reliability and validity of the measurement scales. The data indicate a highly significant relationship between cor-porate social mission and social intrapre-neurship; however, the data indicate that business ethics is not related to acts of so-cial intrapreneurship.

  • English

    El intraemprendimiento (es decir, el espíritu empresarial que surge dentro de organiza-ciones establecidas) es clave para el desa-rrollo de las entidades que lo generan. De ahí que se le atribuyan resultados altamente positivos. Este constructo ha sido analizado durante más de tres décadas; sin embargo, el intraemprendimiento social, que surge de la necesidad de las empresas de ser reco-nocidas como entidades que generan valor social a partir de su misión, carece aún de suficiente bagaje científico. Por ello, por primera vez, este estudio evalúa empírica-mente la misión social y la ética empresarial como determinantes del intraemprendimien-to social. Se utilizó un cuestionario para recopilar datos de 603 profesionales de diferentes empresas de Baja California y México. Entre las técnicas de análisis de datos, se utilizó estadística descriptiva para verificar la composición univariada de los datos, y estadística inferencial para determi-nar la confiabilidad y validez de las escalas de medición. Los datos indican una relación altamente significativa entre la misión social corporativa y el intraemprendimiento social; sin embargo, los datos indican que la ética empresarial no está relacionada con los ac-tos de intraemprendimiento social.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus