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Resumen de “I do have to represent the faith:”: an account of an ecclesiological problem when teaching Philosophy in Ontario’s Catholic High Schools

Graham McDonough, Lauren Bialystok, Laura Pinto Tobalina, Trevor Norris

  • español

    La provincia canadiense de Ontario introdujo la filosofía como asignatura de secundaria en 1995 (Autores, 2009). Dado que las escuelas católicas financiadas con fondos públicos enseñan aproximadamente al 32% de todos los estudiantes en Ontario (Ministerio de Educación de Ontario, 2020), surge la pregunta sobre cómo los maestros organizan la enseñanza de la filosofía y las enseñanzas católicas. El estudio emplea un análisis secundario de entrevistas con seis maestros de escuelas católicas de Ontario y emplea dos de las concepciones de iglesia de Avery Dulles (2002) (institución y comunión mística) para determinar cómo consideran las opciones disponibles dentro de su propia tradición que podrían responder esta pregunta. En lugar de mirar solo las deficiencias de tratar la enseñanza magisterial como filosofía, este artículo argumenta que también hay problemas conceptuales que estos cursos deben abordar para mejorar su adecuación eclesiológica e ilustra cómo un currículo aparentemente nulo privilegia la eclesiología institucional.

  • English

    The Canadian province of Ontario introduced philosophy as a secondary school subject in 1995 (Pinto, McDonough, & Boyd, 2009). Since publicly-funded Catholic schools teach approximately 32% of all students in Ontario (Ontario Ministry of Education, 2022), the question arises regarding how teachers in those schools coordinate philosophy and Catholic teachings. This study employs a secondary analysis of interviews with six teachers from Ontario’s Catholic schools, and employs two of Avery Dulles’ (2002) conceptions of church (institution and mystical communion) to determine how they consider the choices available within their own tradition that could answer this question. Rather than looking only at the shortcomings of treating magisterial teaching as philosophy, this paper argues that there are also conceptual problems that these courses must address in order to improve their ecclesiological adequacy, and illustrates how an apparent null curriculum privileges the institutional ecclesiology.

  • français

    La province canadienne de l’Ontario a introduit la philosophie comme matière au secondaire en 1995. Étant donné que les écoles catholiques financées par l’État enseignent à environ 32% de tous les élèves ontariens, la question se pose de savoir comment les enseignants coordonnent la philosophie et l’enseignement catholique. Cet article utilise une analyse secondaire d’entrevues avec six enseignants des écoles catholiques de l’Ontario ainsi que deux des conceptions de l’Église (institution et communion mystique) d’Avery Dulles (2002) afin de déterminer le point de vue de ces enseignants sur les choix disponibles dans leur propre tradition qui pourraient répondre à cette question. Plutôt que d’examiner uniquement les lacunes liées au traitement de l’enseignement magistral en tant que philosophie, cet article soutient qu’il existe également des problèmes conceptuels que ces cours doivent résoudre afin d’améliorer leur adéquation ecclésiologique, et démontre comment un programme apparemment nul privilégie l’ecclésiologie institutionnelle.


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