On June 24, 2008, the Peruvian Government declared the “knowledge and traditional uses of Ayahuasca practiced by native Amazonian communities” as National Cultural Heritage. The inspiration that led to this important achievement was to protect the ritual use of the Ayahuasca brew as traditionally practiced for centuries by Amazonian indigenous communities, including its intangible ritual component, the knowledge of the healers and the healers themselves, while also favoring the protection of the environment and the sustainability of the plant resources involved. In the last couple of decades, the mechanisms of action of Ayahuasca and its therapeutic potential in several fields have been investigated in depth. Nevertheless, thirteen years after the enactment of this declaration, regulations that can offer a concrete protection are still pending, while we observe increasing commercial pressure and risks associated with the irresponsible use of Ayahuasca and other psychoactive plants in the context of shamanic tourism.
El 24 de junio de 2008, el Gobierno peruano declaró el «conocimiento y usos tradicionales de la Ayahuasca practicados por las comunidades nativas amazónicas» como Patrimonio Cultural de la Nación. La inspiración que llevó a este importante logro fue proteger el uso ritual del brebaje Ayahuasca como tradicionalmente practicado durante siglos por las comunidades indígenas amazónicas, incluyendo su componente ritual intangible, el conocimiento de los curanderos y los propios curanderos, favoreciendo al mismo tiempo la protección del medio ambiente y la sostenibilidad de los recursos vegetales implicados. En las últimas dos décadas se han investigado en profundidad los mecanismos de acción de la Ayahuasca y su potencial terapéutico en varios campos. Sin embargo, trece años después de la promulgación de esta declaración, quedan aún pendientes regulaciones que puedan ofrecer una protección concreta, mientras observamos crecientes presiones comerciales y riesgos asociados al uso irresponsable de la Ayahuasca y de otras plantas psicoactivas en el contexto del turismo chamánico.
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