Horacio Quiroga's readers are often inclined to link the deaths plaguing his fiction with the tragedies that haunted his life. Borrowing from Pierre Bourdieu's critique of biography as a genre marked by the illusion of progress, this essay examines the problematic relationship between life and fiction in popular representations of Quiroga's life. By juxtaposing Bourdieu's sociological analysis with narratology and the concept of biofiction, I will show how Quiroga's case confronts us with a peculiar subversion of biography as an account of life that follows a chronological order. My essay focuses on three television films that have yet to receive critical attention, but whose audiovisual strategies and narrative mechanisms recontextualize––and, at times, subvert--the necrographical illusion that haunts Horacio Quiroga's biographical tradition.
La recepción de Horacio Quiroga estableció, desde sus inicios, una relación causal entre las muertes de sus ficciones y las tragedias que marcaron la vida del autor uruguayo. Partiendo de la crítica de Pierre Bourdieu a la biografía como género marcado por la ilusión de un progreso, este ensayo examina la problemática relación entre vida y ficción en las representaciones populares de la vida de Quiroga. Mediante una yuxtaposición del análisis sociológico de Bourdieu con la narratología y el concepto de bioficción, mostraré cómo el caso de Quiroga cuestiona la biografía entendida como narración de vida que sigue un orden cronológico. Mi estudio se enfoca en tres producciones televisivas sobre Quiroga que no han merecido atención crítica hasta el momento, pero cuyas estrategias audiovisuales y mecanismos narrativos recontextualizan--y, a veces, subvierten––la ilusión necrográfica que domina la tradición biografista sobre Horacio Quiroga.
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