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Resumen de Desempeño del CRM y desarrollo del emprendimiento en medios de comercio digital del sector comercial

María Chango Pilla, Mayra Masaquiza Masaquiza, Elias David Caisa Yucailla

  • español

    El objetivo de la investigación fue analizar como la relación del CRM de los emprendimientos influyen en el comercio digital del sector comercial de la provincia de Tungurahua. La muestra de estudio incluyó a las 163 pymes que están registradas en el catastro del SRI. De acuerdo con los resultados de estudios teóricos previos, las PyMEs sufren limitaciones esenciales como recursos financieros, escasez de tiempo, habilidades de marketing y baja participación de mercado. Por lo tanto, los gerentes de las pymes deben tener en cuenta este hecho y prestar atención a los índices asociados con las innovaciones de productos y procesos. Finalmente se concluyó que en muchas pymes se utilizaban métodos tradicionales de publicidad y marketing y que el papel de los medios de comunicación y las redes sociales en este sentido no se destacó tanto como debería. Muchas de estas unidades cuentan con canales y páginas en redes sociales que no se actualizan desde hace mucho tiempo y no realizan actividades específicas. Por tanto, las pymes deberían prestar especial atención al negocio de los medios de comunicación

  • English

    Social networks have triggered a broad evolution in the structure and accessibility of information with a prominent role in the diversity of market investments, since the decision of SMEs on the use of social networks as an approach to implement entrepreneurship has It was a strategic decision. Therefore, the objective of the research is to find out how the relationship of CRM has been in ventures through digital commerce in the commercial sector. The population of this study consists of all small and medium-sized companies, which are registered in the SRI of Tungurahua, this sample size is 163 enterprises in the commercial sector. The SPSS Sample Power version 3.0 statistic was used to calculate the optimal sample size. According to the results of previous theoretical studies, SMEs suffer from essential limitations such as financial resources, time constraints, marketing skills, and low market share. Therefore, SME managers must take this fact into account and pay attention to the indices associated with product and process innovations. Finally, it was concluded that traditional advertising and marketing methods were used in many SMEs and that the role of the media and social networks in this regard was not highlighted as much as it should. Many of these units have channels and pages on social networks that have not been updated for a long time and do not carry out specific activities. Therefore, SMEs should pay special attention to the media business.


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