La Comunidad Autónoma de Andalucía, en su afán por conseguir una adecuada vertebración y cohesión territorial, desplegó un sinfín de políticas urbanísticas y territo- riales en el marco de la transferencia competencial con la descentralización autonómica, generando en apenas unas décadas un complejísimo marco legislativo e instrumental en el planeamiento urbanístico y la ordenación del territorio de la región (Hildenbrand, 2011; Cruz, 2018).
Sin embargo, a lo largo de los años, con la consolidación del sistema legal y norma- tivo en su ordenamiento jurídico, el planeamiento territorial ha ido sucumbiendo frente al urbanístico, refrendando tendencias cortoplacistas y conformistas, consolidando así una evidente disfuncionalidad en la aplicación de ambos marcos de acción en la comunidad (Zoido, 2010, González, 2017; Rando, 2019).
In order to achieve the autonomous community’s main objective of internal territorial cohesion and an effective connection with the exterior, the authorities deployed plan- ning policies based on the precepts of modernity, recognition of diversity and favoring decentralized decisions, especially in terms of urban planning and spatial planning. In only a few decades, this generated a complete and novel framework for action (Cruz, 2018; Rando, 2019).
However, over the years and through the consolidation of the system in its current characteristics, this legislative and planning panorama has evolved towards policies of a marked conformist nature, legitimizing previous trends in the territory and reinforcing centralism in decisions and investments (Martín & Jurado, 2018). Along with this and with the course of the political legislatures, there has been an evident distance between the theoretical proposal of the law and it’s inevitable reality, in addition to multiplying the cases of dysfunctionality in the application of both frameworks of action (Zoido, 1998;
Górgolas, 2019).
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados