Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Examining cognitive determinants of planning future routine events: a pilot study in school-age Italian children

Marco Giancola, Alessia Bocchi, Massimiliano Palmiero, Ilaria De Grossi, Laura Piccardi, Simonetta D'Amico

  • español

    Investigaciones previas abordaron el tema de los antecedentes cognitivos de la capacidad de los niños para planificar eventos de rutina futuros, principalmente en términos de funciones ejecutivas. Además, la mayoría de los estudios evaluaron la planificación mediante herramientas de ‘estructura alta’ (por ejemplo, la Torre de Londres), en tanto fueron escasas las investigaciones que emplearon tareas de lápiz-papel de ‘estructura baja’ ecológicas, como por ejemplo, la Tarea de Búsqueda de la Llave (KST). El objetivo principal de esta investigación fue estudiar en una muestra de 45 niños italianos en edad escolar (media edad = 5.08; SD = 0.80; rango = 5–8 años), el rol de la inteligencia fluida (Gf), las Funciones Ejecutivas Fundamentales – CEF (memoria funcional, inhibición, y cambio), y también sus interacciones en el desempeño de la planificación, utilizando la KST. Los resultados revelaron que la Gf fue el predictor

  • English

    Previous research addressed the cognitive antecedents of children’s ability to plan future routine events mainly in terms of executive functioning. Additionally, most studies assessed planning through ‘high structure’ tools (e.g., the Tower of London), whereas little research employed ecological ‘low structure’ paper-pencil tasks, such as the Key Search Task (KST). The primary aim of the current research was to investigate, in a sample of 45 Italian school-age children (meanage = 5.08; SD = 0.80; rangeage = 5–8 years), the role of fluid intelligence (Gf), core executive functions — CEFs (working memory, inhibition and shifting), as well as their interactions in planning performance, using the KST. Results revealed that Gf was the main predictor of planning, whereas only inhibition moderated the Gf-planning link. These findings suggested that better compe-tencies in inhibition promote children’s ability to reason and solve problems requiring systematic and ecological plans of action. Implications and limits were also considered.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus