Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Dames pietoses i cavallers extraviats.

Vicent Pastor Briones

  • English

    Two young people, a love and an adventure that bifurcates. While the adventure is common, luck smiles on them; then, however, human or divine causes truncate the love affair, and a string of obstacles of all kinds will prevent the couple from reuniting. The twin storytelling of adventures has clear classical roots, dating back to the first centuries of our era in what has come to be called the Byzantine novel or Greek adventure novel. We are referring to titles sucha as "Aethiopica", and so on. The core role of separation, of the journey which propitiates the adventures was continued from de Middle Ages by other texts that combined the sentimental novel, the chivalrous or the most makedly hagiografic, to the point that "home bellator" turns his sword upside down and, by displaying it as an imperishable symbol of his faith, he will become and "homo viator". The list of titles related to the separation and the twin storytelling of adventures is not inexhaustible, but it is quite extensive. The future of the lovers separately has been analyzed in several works, especially with regard to the adventures of the knight. The purpose of this paper is to analyze the behavior of the maidens, let's say "abandoned", from the moment they become aware of their new situation, paying special attention to those women who take refuge in their Christian faith. Only three works, "Apollonius of Tyre", "The daughter of the king of Hungary" and "Pierres of Provence", offer us stories in which the protagonist could have lived a life that was close to the hagiographic story.

  • català

    Dos joves, un amor i una aventura que es bifurca. Mentre l'aventura és comuna la sort els somriu; després, però, causes humanes o divines trunquen la trama amorosa i un reguitzell d'obstacles de tota mena impediran el retrobament de la parella. La narració geminada d'aventures té unes clares arrels clàssiques, i es remunta als primers segles de la nostra era en el que s'ha anomenat comunament novel·la bizantina o novel·la grega d'aventures. Estem referint-nos a títols com "Les Etiòpiques", etc. El paper nuclear de la separació, del viatge, que propicia les aventures es va reprende a partir de l'edat mitjana en altres textos que conjuminaven la novel·la sentimental, la cavalleresca o la més marcadament hagiogràfica, fins a l'extrem que "l'homo bellator" capgira la seua espasa i, tot exhibint-la com a símbol imperible de la seua fe, esdevindrà un "homo viator". La nómina de títols relacionats amb la separació i la narració geminada d'aventures no és inesgotable, però sí força extensa. L'esdevenidor dels enamorats per separat ha estat analitzat en diversos treballs, molt especilament pel que fa a les aventures del cavaller. L'objetiu d'aquest article és analitzar el capteniment de les donzelles, diguem-ne «abandonades», a partir del moment en què prenen consciència de la seua nova situació, parant especial esment en aquelles dones que es refugien en llur fe cristiana. Només tres obres, " Apol·loni de Tir", "La filla del rey d'Hongria" i "Pierres de Provença", ens ofereixen històries en què la protagonista haguera pogut viure una vida que fregara el relat hagiogràfic.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus