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Resumen de Hero-cult in Plato’s Phaedo, Republic and the Laws

Zacharoula A. Petraki

  • español

    Plato’s Phaedo aims to restore the reputation of Socrates by transforming him from a political scapegoat of Athens to a hero of the city who had put him to death. As scholars have shown, the dialogue’s heroization of Socrates shares affinities with the religious tradition of the hero cult (see White, 2000; Nagy, 2015). In this article I argue that the conceptualization of the philosopher as a cult hero is developed further in the Republic and the Laws. The Republic presents Socrates as the “oikist” of the ideal polis, who makes religious decisions under the authority of god Apollo. In the same vein, the distinguished classes of the philosopher-rulers in the Republic and of the auditors in the Laws are compared to another group also subsumed under the category of cult-heroes, the victorious Olympic athletes.

  • English

    El Fedón de Platón tiene como objetivo restaurar la reputación de Sócrates transformándolo de un chivo expiatorio político de Atenas a un héroe de la misma ciudad que lo había condenado a muerte. Como han demostrado los estudiosos, la heroización de Sócrates en el diálogo comparte afinidades con la tradición religiosa del culto al héroe (ver White, 2000; Nagy, 2015). En este artículo sostengo que la conceptualización del filósofo como héroe de culto se desarrolla más en República y Leyes. La República presenta a Sócrates como el "oikist" de la polis ideal, que toma decisiones religiosas bajo la autoridad del dios Apolo. En el mismo sentido, las clases distinguidas de los filósofos-gobernantes en República y de los auditores en Leyes se comparan con otro grupo también subsumido bajo la categoría de héroes de culto, los atletas olímpicos victoriosos.


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