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The knowledge and attitudes of nursing students towards nosocomial infections in Morocco

    1. [1] Université Ibn Zohr

      Université Ibn Zohr

      Agadir, Marruecos

    2. [2] Laboratory of Health Sciences Research, Ibn Zohr University, 80000 Agadir, Morocco
    3. [3] Laboratory of Biostatistics, Clinical Research and Epidemiology (LBRCE), Faculty of Medicine and Pharmacy of Rabat, Mohammed V University of Rabat, Rabat, Morocco.
    4. [4] Higher Institute for Nursing Professions and Health Techniques, Marrakech, Morocco
    5. [5] Higher Institute for Nursing Professions and Health Techniques, Laayoun, Morocco
    6. [6] Laboratory of Cell Biology and Molecular Genetics, Department of Biology, Faculty of Sciences, University Ibn Zohr, Agadir, Morocco.
    7. [7] Higher Institute for Nursing Professions and Health Techniques, Agadir, Morocco
    8. [8] Higher Institute for Nursing Professions and Health Techniques, Guelmim, Morocco
  • Localización: Academic Journal of Health Sciences: Medicina Balear, ISSN-e 2255-0560, Vol. 38, Nº. 3, 2023, págs. 66-72
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Los conocimientos y las actitudes de los estudiantes de enfermería hacia las infecciones nosocomiales en Marruecos
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción: El aprendizaje de las infecciones nosocomiales es un componente esencial para mejorar las medidas contra estas infecciones y para desarrollar estrategias preventivas y curativas eficaces. El objetivo de este estudio es evaluar el nivel de conocimientos de los estudiantes de enfermería del Instituto Superior de Profesiones de Enfermería y Técnicas Sanitarias de Agadir.

      Método: Se trata de un cuestionario transversal autoadministrado a los estudiantes del sector asistencial.

      Resultados: Ciento cincuenta y nueve estudiantes participaron en este estudio. La puntuación media de los conocimientos generales fue de 3,42 ± 1,50. La puntuación media de conocimientos de prácticas y actitudes fue de 11,50 ± 3,42. La puntuación media total fue de 14,92 ± 5,007. Encontramos que la puntuación total fue mejor en los estudiantes formados en infecciones nosocomiales (P<0,05). La opción de la enfermera versátil registró las mejores puntuaciones de conocimiento en comparación con las otras opciones. La definición de infección nosocomial y su modo de transmisión de gérmenes por las manos no fue identificada por más de la mitad de los estudiantes. Las bacterias fueron el agente microbiano más citado en relación con las infecciones nosocomiales. El aspecto normativo de la infección nosocomial ha sido pasado por alto por la mayoría de los estudiantes. El manejo de las heces y la prevención de los accidentes de exposición a la sangre son las precauciones estándar más olvidadas.

      Conclusión: Se ha observado un bajo nivel de conocimientos sobre las infecciones nosocomiales. Asimismo, se observa una diferencia en la puntuación de conocimientos entre los grupos formados y no formados. En conclusión, proponemos una enseñanza de generalización de la infección nosocomial para la formación de enfermería en el Instituto Superior de Profesiones de Enfermería y Técnicas Sanitarias de Agadir.

    • English

      Introduction: Learning about nosocomial infections is an essential component for improving measures against these infections and for developing effective preventive and curative strategies. The objective of this study is to evaluate the level of knowledge of nursing students at the Higher Institute of Nursing Professions and Health Techniques of Agadir.

      Method: This is a cross-sectional self-administered questionnaire for students in the care sector.

      Results: One hundred fifty-nine students participated in this study. The average general knowledge score was 3.42 ± 1.50. The mean knowledge of practices and attitudes score was 11.50 ± 3.42. The total mean score was 14.92 ± 5.007. We found that the total score was better in students trained in nosocomial infections (P<0.05). The versatile nurse option recorded the best knowledge scores compared to the other options. The definition of nosocomial infection and its mode of transmission of germs by the hands not identified by more than half of the students. Bacteria were the most cited microbial agent in relation to nosocomial infections. The regulatory aspect of nosocomial infection has been overlooked by most students. Managing feces and preventing blood exposure accidents are the most overlooked standard precautions.

      Conclusion: A low level of knowledge of nosocomial infections was observed. Similarly, we should note a difference in the knowledge score between the trained and untrained groups. In conclusion, we propose a teaching of generalization of nosocomial infection for nursing training at the Higher Institute of Nursing Professions and Health Techniques of Agadir.


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